تاثیرآسیب های فضای مجازی بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان(مورد مطالعه: شهروندان بالای 18 سال شهر بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه به علت ظهور آسیب های اجتماعی نوپدید فضای مجازی و رشد روز افزون آنها، همزمان با رشد و گسترش فناورهای نوین، جامعه با مسایل و مشکلات عدیده ای روبرو گردیده است. هدف از این پژوهش، تحلیل اثر آسیب های فضای مجازی بر احساس امنیت اجتماعی است که از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است.

روش تحقیق: 

روش تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری شامل  افراد بالای 18 سال شهر بوشهر به تعداد153482 نفر بوده که 383 براساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. شیوه نمونه گیری، خوشه ای و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. از اعتبار صوری جهت سنجش اعتبار استفاده شده و مقدار آلفای آسیب های فضای مجازی 878/0 و احساس امنیت اجتماعی 920/0 است که از پایایی لازم برخوردارند. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (با آزمون مدل معادلات ساختاری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

نتایج نشان داد که آسیب های خانوادگی فضای مجازی بر احساس امنیت(21/0-) اثر منفی معناداری دارد، آسیب های سازگاری فضای مجازی بر احساس امنیت(29/0-) اثر منفی معناداری دارد، آسیب های اخلاقی فضای مجازی بر احساس امنیت(20/0-) اثر منفی معناداری دارد و همچنین آسیب های روانی فضای مجازی بر احساس امنیت اجتماعی(22/0-)، اثر منفی معناداری دارد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که آسیب های فضای مجازی می توانند امنیت شهروندان را تهدید کرده و مانع سلامت اجتماعی آنان شوند. بنابراین سیاستگذران و مسیولان باید در راستای پالایش محتویات شبکه های اجتماعی تلاش کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!