ارائه مدل کاربردپذیری فناوری زنجیره بلوکی در فراجا با استفاده از روش فراتحلیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف پژوهش حاضر، انجام فراتحلیل مطالعات انجام شده پیرامون به کارگیری فناوری زنجیره بلوکی در سازمان های انتظامی مبتنی بر حوزه های ماموریتی اصلی چنین نهادهایی است.

روش

پژوهش حاضر مبتنی بر روش کیفی و در قالب دو گام مستقل طرح ریزی و اجرا شده است. در مرحله نخست و به منظور شناسایی و تحلیل کاربردهای فناوری زنجیره بلوکی در سازمان های انتظامی مجموعه منابع منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی لاتین شناسایی و جمع آوری شدند.

یافته ها

نتایج پژوهش در گام نخست منجر به بررسی و تحلیل تعدادی مقالات مجلات علمی و کنفرانس های بین المللی شد (63 مورد مقاله منتخب). در مرحله دوم پژوهش حاضر، فراتحلیل مطالعات حاصل از گام نخست، مبتنی بر شش شاخص انکارناپذیری، اصالت سنجی، تغییرناپذیری، احراز اصالت، گمنامی و مقیاس پذیری و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از فراتحلیل منجر به شناسایی یک درخت واره 32 گانه از کاربردهای زنجیره بلوکی در حوزه های پلیسی و انتظامی شد که بیشترین میزان کاربرد مربوط به اصالت سنجی مدیریت داده های پلیسی، تغییرناپذیری مدیریت داده های پلیسی و انتظامی و احراز اصالت مدیریت داده های پلیسی و انتظامی با 19 درصد است. نظر به تفاوت های ماموریتی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با نمونه های خارجی، این مدل کاربردپذیری در اختیار پنل خبرگی 17 نفره کارشناسان فنی و مدیریتی فراجا قرار گرفته است. نتیجه ارزیابی این پنل منجر به اصلاح مدل کاربردپذیری اولیه فناوری زنجیره بلوکی در حوزه ماموریتی فراجا گردید که بر اساس آن مدیریت سوابق جنایی، زنجیره حضانت مدارک، مدیریت اموال سازمانی، احراز هویت معتبر و مدیریت داده های پلیسی و انتظامی به عنوان کاربردهای اولویت دار این حوزه شناسایی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2596400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!