اثرات انواع رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بر پیامدهای دیابت بارداری: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت بارداری، یکی از شایع ترین عوارض بارداری است که پیامدهای منفی برای مادر باردار و جنین به دنبال دارد. یک استراتژی درمانی مهم، تغییر رژیم غذایی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثرات انواع رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بر پیامدهای دیابت بارداری انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مرور نظام مند، کلید واژه های رژیم کم کربوهیدرات، محدودیت کربوهیدرات، رژیم کتوژنیک، دیابت بارداری، هیپرگلیسمی، عدم تحمل گلوکز، مقاومت به انسولین و کارآزمایی بالینی در پایگاه های اطلاعاتی Medline، PubMed، Embase، Science Direct، Magiran، ISD، ISC و Cochrane به زبان های فارسی و انگلیسی تا مارچ 2023 مورد جستجو قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه مرور نظام مند، 7 مطالعه بررسی شد. برخی مطالعات نشان دادند محدودیت کربوهیدرات می تواند اثرات مفیدی بر پیامدهای متابولیک، کنترل گلیسمی، نیاز کمتر به انسولین درمانی، روش زایمان و وزن جنین داشته باشد. رژیم های کم کربوهیدرات منجر به کتونمی در مادران باردار نشد، اما در برخی مطالعات، پیروی از این رژیم غذایی، تعداد زنانی که به انسولین نیاز داشتند را کاهش نداد و هیچ تفاوتی بین گروه ها از نظر دوز انسولین یا زمان شروع درمان با آن پیدا نشد و نتایج بارداری مشابهی را به همراه داشت.

نتیجه گیری

پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات (حدود 40%) در مبتلایان به دیابت بارداری، می تواند اثرات مفیدی بر برخی پیامدهای متابولیک، روش زایمان، وزن و سلامت جنین داشته باشد و منجر به کتونمی نمی شود. البته تناقض در یافته های مطالعات به دلیل میزان و نوع کربوهیدرات وجود دارد. انجام مطالعات بیشتر با طراحی کارآزمایی بالینی با درصدهای متفاوت کربوهیدرات و حجم نمونه بالاتر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!