تعیین فراوانی نسبی عوامل خطر ترومبوز ورید های عمقی اندام تحتانی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج 14001390

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترومبوز وریدهای عمقی(DVT) یکی از بیماری های شایع قلبی عروقی است که با ایجاد لخته در وریدهای عمقی ایجاد می شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین فراوانی نسبی عوامل خطر ترومبوز ورید های عمقی اندام تحتانی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج از سال 1390 تا 1400 بود.

روش بررسی

این پژوهش،  یک مطالعه توصیفی مقطعی گذشته نگر می باشد که در سال 1400 انجام شد،  277 پرونده بیمار مبتلا به بیماری DVT که در بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج بستری بودند، وارد مطالعه شدند. سپس، مشخصات بیماران شامل؛ سن، جنس، BMI، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، استعمال دخانیات، مشکلات انعقادی مادرزادی، سابقه ی DVT، مصرف داروی ضد بارداری خوراکی(OCP)، سابقه سرطان، شکستگی اندام بدون نیاز به عمل جراحی، دیابت، بیماری کبدی، فشارخون، استفاده از کاتتر و مدت زمان بستری در ICU با استفاده از یک چک لیست جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار  SPSSو آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که 9/50 درصد بیماران DVT را زنان و 1/49 درصد آنان را مردان تشکیل دادند که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین آنها وجود نداشت. توزیع فراوانی افراد مبتلا به DVT بر حسب گروه سنی نشان داد که در بین گروه های سنی در خصوص بیماران مراجعه کننده، محدوده سنی 50 سال به بالا و بعد از آن محدوده سنی50 40 به ترتیب بالاترین فراوانی را داشتند. توزیع فراوانی بیماران مبتلابه DVT برحسب بیماری قلبی نشان داد که 13 درصد بیماران مبتلا به DVT دارای بیماری قلبی و 87 درصد دیگر بیماری قلبی نداشتد. از مجموع 277 نفر بیماران مورد مطالعه، 9/7 درصد بیماران دارای مشکلات کلیوی و 1/92 درصد  فاقد مشکلات کلیوی بودند. هم چنین، 8/40 درصد از بیماران دارای فشارخون و 2/59 درصد فاقد فشارخون بودند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از بین ریسک فاکتورهای بروز DVT اندام های تحتانی، سابقه بیماری قلبی، سن بالا، مشکلات کلیوی و فشار خون در بیماران مورد مطالعه، شاخص بودند. از سوی دیگر سایر ریسک فاکتورهای بررسی شده در این مطالعه خیلی مورد توجه نبودند و اغلب بیماران، فاقد آن ها بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 441
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!