تخمین هزینه های مستقیم دیابت در اهواز: مطالعه توصیفی- تحلیلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت و عوارض آن بار اقتصادی فراوانی را به جوامع مختلف تحمیل می کنند. این مطالعه برای اولین بار هزینه های مرتبط با دیابت را در شهر اهواز مورد بررسی قرارداد تا شاید بتوان با شناسایی عومل هزینه ساز؛ گامی در جهت کاهش این هزینه ها در منطقه برداشت.
مواد و روش ها
پرسش نامه ای که اطلاعات جمعیت شناختی، وضعیت بیماری و هزینه های مرتبط را دربرمی گرفت،  برای 752 بیمار مبتلا به دیابت مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان دانشگاهی گلستان اهواز تکمیل شد. سپس به مدت یک سال و از طریق مصاحبه حضوری یا تلفنی، گزارش همه هزینه های مرتبط با دیابت؛ شامل هزینه های رفت و آمد جهت مراجعه به پزشک، ویزیت پزشک، تهیه دارو، انجام آزمایش ها و تصویربرداری مرتبط، مشاوره تغذیه و بستری از بیماران دریافت و ثبت شد.
یافته ها
هزینه سرانه هر بیمار مبتلا به دیابت سالانه 1366/67± 1611/19 دلار آمریکا به دست آمد. هزینه ها برای بیماران زن بیشتر از مردان بود. بیشترین سهم هزینه ها مربوط به داروها و کمترین سهم مربوط به دریافت مشاوره  تغذیه ای بود. وجود دست کم یکی از عوارض دیابت در 14/2 % از بیماران مشاهده شد. در بین عوارض، عوارض قلبی عروقی بیشترین هزینه سالانه را به بیمار تحمیل می کرد. ارتباط معنی داری بین هزینه دیابت با جنسیت، هم چنین با مدت ابتلا به دیابت دیده نشد.
نتیجه گیری
هزینه دارو سهم بزرگی از هزینه های مستقیم دیابت را به خود اختصاص داده است در حالی که هزینه مشاوره تغذیه کمترین قسمت را شامل می شود. دیابت و عوارض آن هزینه زیادی را به جامعه تحمیل می کنند که با کنترل بیماری و پیشگیری از عوارض می توان از این هزینه ها کاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
292 تا 300
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!