بررسی پنج ساله عفونتهای سلی در نواحی سر و گردن

نویسنده:
چکیده:
عفونی ابتلا افراد می گردد. به دنبال یک کاهش در شیوع عفونتهای مایکوباکتریایی در دهه های اخیر، از بعد از سال 1985 حتی در ممالک با بهداشت بالا، افزایش موارد ابتلا به این بیماری چشمگیر بوده است. تنها در سال 1990 بیش از 2.5 میلیون انسان به علت این بیماری از دنیا رفته اند. درگیری غدد لنفاوی شایعترین فرم گرفتاری سل در سرو گردن می باشد، که تا 10% از سلهای خارج ریوی را به خود اختصاص می دهد. هدف از این مطالعه، بررس نحوه بروز بیماری سل در سروگردن، بررسی گروه های سنی و جنسی و محلهای ابتلاء در بیماران، این مرکز می باشد.
این مطالعه به صورت گذشته نگر به مدت 5 سال (از 75 لغایت80) بیماران با عفونت سل (عفونت مایکوباکتریایی) در نواحی سروگردن را در بیمارستان امام خمینی اهواز مورد بررسی قرار داده است.
در این مطالعه تشخیص عفونت 1- کشت یا اسمیر مثبت برای باسیل سل 2- وجود گرانولوم پنیری همراه با سل در بررسی آسیب شناسی بوده است.
در این مطالعه، 59 بیمار شامل 35 زن و 24 مرد با عفونت سل در نواحی سروگردن تشخیص داده شده اند. رنج سنی بمیاران از 7 تا 73 سال با متوسط سنی 27.3 سال بوده است. بیشترین دهه گرفتار دهه سوم و چهارم بوده است. در 53 بیمار تنها شکایت و علت مراجعه توده گردنی بوده است و بیشترین عضو گرفتار در سروگردن در این مطالعه در 93% غدد لنفاوی بوده است. بیشترین قسمت درگیر در دستگاه تنفسی فوقانی در این مطالعه گرفتاری حنجره در دو بیمار بوده است. شایعترین منطقه گرفتار در گردن قسمت خلفی (33 مورد) به خصوص مثلث فوق ترقوه ای بوده است. در 15 بیمار (25%) به طور همزمان گرفتاری ریه با عفونت مایکوباکتریایی وجود داشته است که از جمله این بیماران دو بیمار با درگیری حنجره بوده است.
عفونت مایکوباکتریایی سروگردن می تواند در فرمها، اشخاص و مکانهای مختلف موجب بیماری گردد. به خصوص در دو دهه اخیر به دلیل افزایش تعداد افراد با ایمنی پایین، افزایش موارد ابتلاء به سل رو به فزونی گذاشته است. تنها در سال 1990 بیشتر از 2.5 میلیون انسان به علت این بیماری از دنیا رفته اند که می تواند بیانگر تاخیر در تشخیص و نحوه درمان این بیماران باشد. توجه به احتمال وجود سل در نواحی مختلف سروگردن برای جراحان این مناطق به خصوص سروگردن، می تواند موجب کشف زودهنگام و درمان به موقع این بیماری گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p260404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!