مقایسه اثربخشی سه رویکرد طرحواره درمانی، مهارت فصول و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و نشخوار ذهنی زنان مبتلا به سرطان شهرستان شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بیماری سرطان، یکی از شایع ترین بیماریهای جهان است که برسلامتی فرد اثرمخرب مثل افسردگی و نشخوارذهنی می گذارد. پژوهش حاضر با هدف، تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره درمانی، درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد و مهارت فصول بر کاهش افسردگی و نشخوارذهنی زنان مبتلا به سرطان، انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با گروه های پیش آزمون-پس آزمون و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بنیادامید بیمارستان نمازی و سعدی شیراز در سال 1399 بود که از میان آنها نمونه ای به حجم 100نفر به شیوه دردسترس انتخاب شد که به صورت تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. ابزارهای گردآوری داده ها پرسشنامه 21سوالی بک و آزمون نشخوارذهنی نولن هوکسما و مارلو بود. گروه آزمایش اول، مداخله طرحواره درمانی، گروه آزمایش دوم درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد و گروه آزمایش سوم درمان مبتنی بر مهارت فصول را طی 12جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند و گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد.
یافته ها
نتایج نشان از تفاوت معنی داری در نمرات افسردگی و نشخوارذهنی گروه های آزمایش و کنترل داشت. هر سه رویکرد درمانی، بر کاهش افسردگی و نشخوارذهنی موثر بوده اند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که درمان مبتنی بر طرحواره درمانی به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به دو درمان دیگر بر افسردگی ونشخوارذهنی داشت.
نتیجه گیری
کاربرد مداخله های طرحواره درمانی، پذیرش وتعهد و مهارت فصول در مراکز درمان سرطان می تواند به عنوان یک درمان درکنار درمان های پزشکی جهت کاهش افسردگی ونشخوارذهنی بیماران در نظرگرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
838 تا 853
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!