بررسی تاثیر استفاده از نانوکامپوزیت اکسید زیرکونیوم/ نانو میله های اکسید تنگستن به عنوان الکترود مقابل بر عملکرد سلول خورشیدی حساس شده با رنگ دانه طبیعی مبتنی بر الکترولیت حالت نیمه جامد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این تحقیق، طراحی و ساخت سلول خورشیدی حساس شده با رنگ دانه ی طبیعی، با بکارگیری الکترولیت نیمه جامد و جایگزینی الکترود مقابل پلاتینیومی با نانوکامپوزیت اکسید زیرکونیم/نانومیله های اکسید تنگستن جهت کاهش هزینه ها است. برای تهیه الکترولیت نیمه جامد، ترکیبی از سه ماده یدید سزیم، یدید قلع و دی فلورید قلع استفاده شد. نتیجه این ترکیب، تری یدید قلع سزیم (CsSnI3-xFx) بوده که به دلیل تحرک بالای حفره برابر با cm2V-1S-1585 و قابلیت حل شدن در حلال-های آلی، می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی الکترولیت مایع در نظر گرفته شود. ساختار فوتوآند توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد بررسی قرار گرفت. بررسی اثر دو حنای سیاه و ساده توسط طیف نگاری مریی-ماوراء بنفش جهت انتخاب رنگ دانه طبیعی انجام شد. الکترود مقابل نیز با لایه نشانی نانوکامپوزیت اکسید زیرکونیم/نانومیله های اکسید تنگستن با روش میکرواسپری ساخته شد. نتایج نشان داد رنگ دانه طبیعی حنا با بیشنه جذب nm 665 عملکرد بهتری را عرضه می نماید. همچنین استفاده از نانوکامپوزیت اکسید زیرکونیم/ نانو میله های اکسید تنگستن علاوه بر خاصیت کاتالیزوری خوب، چرخه ولتامتری مشابه با پلاتین را از خود نشان دادند که پیامد آن طول عمر بیشتر و ثبوت توان خروجی در طول زمان است. ارزیابی کارایی نمونه سلول خورشیدی ساخته شده، ولتاژ مدار باز 17/0 ولت، جریان اتصال کوتاه 08/4 میلی آمپر و راندمان 95/0 % را از خود نشان داد که این راندمان در مقایسه با سلول هایی بر پایه الکترولیت مایع 2 برابر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p2604569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!