مقایسه عوارض زایمان طبیعی و سزارین در زنان با سابقه سزارین قبلی

چکیده:
مقدمه
در سالهای گذشته سزارین تکراری یکی از علل عمده انجام عمل سزارین در کشور ما بوده حال آنکه زایمان طبیعی پس از سزارین، روشی ایمن برای اکثر زنان دارای سابقه سزارین از سوی انجمن زنان و مامایی کانادا و کالج آمریکایی زنان و مامایی پیشنهاد شده است. هدف این مطالعه تعیین شیوع زایمان طبیعی پس از سزارین قبلی و مقایسه عوارض آن با عوارض سزارین تکراری می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی کلیه پرونده های سالهای 70-1368 موجود در بایگانی زایشگاه نیک نفس رفسنجان شامل 15073 پرونده بررسی و 592 مورد پرونده بیماران با سابقه سزارین تفکیک شد. با ورود اطلاعات مورد نیاز به چک لیست پژوهش، تحلیل داده ها بوسیله آمار توصیفی صورت گرفت.
یافته ها
میزان زایمان طبیعی 7/26% بود. علیرغم این که بین مدت اقامت در بیمارستان در دو گروه تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (001/0=p)، اما از لحاظ عوارض مادری و نمره آپگار در نوزادان دو گروه، اختلاف معنی دار آماری به دست نیامد. در کل 154 مورد زایمان نمایش سفالیک هیچ مورد پارگی رحم یا مرگ نوزادی دیده نشد. البته یک مورد پارگی رحم و یک مورد باز شدن اسکار سزارین به علت سعی در انجام زایمان طبیعی در منزل اتفاق افتاده بود.
نتیجه گیری
در تحقیق حاضر در 154 مورد زایمان سفالیک هیچ موردی از پارگی رحم دیده نشد؛ در حالی که آمار جهانی پارگی رحم در زایمان طبیعی پس از سزارین قبلی یک در هزار تا یک درصد گزارش شده است. به این ترتیب انجام زایمان طبیعی پس از سزارین قبلی در مادرانی که وضعیت مامایی مطلوبی داشته و تمایل به انجام آن دارند و توسط کارکنان ماهر و دلسوز مراقبت می شوند، می تواند با اطمینان توصیه شده و باعث کاهش هزینه ها به خصوص در اقشار کم درآمد جامعه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p260529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!