معنویت درمانی و سرطان پستان: یک مرور حیطه ای در مقالات فارسی زبان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است که موجب پیامدهای روانشناختی در بیماران می شود. یکی از راه های مقابله با پیامدهای روانشناختی، معنویت درمانی است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مروری بر اثربخشی معنویت درمانی در مقالات منتشر شده به زبان فارسی و همچنین مقایسه اثربخشی معنویت درمانی در مقایسه با دیگر مداخلات روانشناختی، انجام گرفت.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر یک مرور حیطه ای بود، که به منظور بررسی اثربخشی معنویت درمانی بر زنان مبتلا به سرطان پستان در سال 1402 انجام گرفت. در این مطالعه، تمامی مقالات منتشر شده به زبان فارسی بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی تا اول آخر خرداد ماه 1402 مورد بررسی قرار گرفتند. جستجوی مقالات در گوگل اسکولار انجام گرفت.

یافته ها

در جستجوی اولیه 554 مقاله یافت شد. پس از حذف مقالات تکراری و غیرمرتبط در نهایت 27 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفت. از 27 مقاله بررسی شده، 18 مقاله به بررسی اثربخشی معنویت درمانی پرداخته بود که اکثر آنها (9مطالعه) به صورت فردی ارایه شده بودند. یافته های حاصل از تمامی این 18 مطالعه حاکی از اثربخشی معنویت درمانی بودند. در 9 مطالعه اثربخشی معنویت درمانی در مقایسه با مداخلات روانشناختی مورد بررسی قرار گرفته بود. یافته های حاصل از این مطالعات نشان می دهند که تمامی انواع مداخلات بر بیماران مبتلا به سرطان پستان موثر بوده اند اما در سه مطالعه معنویت درمانی اثربخش تر از دیگر انواع مداخلات بوده، در سه مطالعه تفاوت معناداری بین انواع مداخلات انجام گرفته مشاهده نشده و در یک مطالعه نتایج معنویت درمانی تنها در بعضی از متغیرها اثربخش تر از روان درمانی بوده است.

نتیجه گیری

یافته های حاصل از مطالعه نشان داد که معنویت درمانی در تمامی مطالعات انجام گرفته اثربخش بوده اند. بنابراین می توان از آن به عنوان روشی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان در کنار دارودرمانی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
423 تا 432
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!