رفتارهای ارتقادهنده سلامت در زنان زایمان کرده با نمایه توده بدنی بالا شهر ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 زنان در سنین باروری به ویژه پس از زایمان در معرض اضافه وزن می باشند. اضافه وزن در دوره پس از زایمان یک مشکل برای سلامت عمومی است. ارتقاء سلامت فرایندی است که مردم را قادر می سازد تا بر سلامت خود کنترل داشته باشند و بیشترین تاکید را بر پیشگیری از بیماری و توانایی مراقبت از خود دارد. نظر به اینکه زنان محور سلامت خانواده محسوب می گردند و الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی می باشند. هدف از این مطالعه تعیین رفتارهای ارتقادهنده سلامت زنان با نمایه توده بدنی بالا در دوره پس از زایمان در شهر ارومیه بود.

مواد و روش کار

 در این مطالعه مقطعی، 104 نفر از زنان زایمان کرده با نمایه توده بدنی بالا که تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی بودند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی والکر بود که به شیوه خودگزارشی از طریق واتساپ تکمیل گردید و سپس داده ها با کمک نرم افزار SPSS-16 و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل گردیدند.

یافته ها

 میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه فوق برابر 96/5 ± 07/27 سال و میانگین BMI آن ها برابر 6/1 ± 82/27 سال بود. نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت 66/10± 42/110 بود که در سطح مطلوب قرار داشت. بیشترین میانگین نمرات مربوط به زیر مقیاس روابط بین فردی (75/2±42/20) و کمترین میانگین نمرات مربوط به زیر مقیاس های فعالیت فیزیکی (25/2±01/15) بود.

بحث و نتیجه گیری

 در پژوهش حاضر، باوجود مطلوب بودن رفتارهای ارتقادهنده سلامتی زنان، نیاز به ارتقا رفتارهای ارتقادهنده سلامتی بخصوص در زمینه عادات غذایی و فعالیت فیزیکی احساس می شود. آموزش بهداشت با روش های مختلف، ابزار مناسبی برای ایجاد انگیزه و اصلاح شیوه های نادرست زندگی است. درنتیجه، مداخلات مناسب برای تشویق رفتارهای ارتقادهنده سلامت باید طراحی و اجرا شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!