معرفی فلور، شکل زیستی و پراکنش جغرافیایی گیاهان منطقه معدن همه کسی در استان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شناسایی فلور هر ناحیه نه تنها نقش مهمی در حفاظت منابع ژنتیکی آن منطقه دارد، بلکه اطلاعات مفیدی برای سایر مطالعات علمی فراهم می کند. هدف این مطالعه شناسایی و معرفی فلور منطقه معدنی همه کسی واقع در استان همدان است که 2164 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

مواد و روش ها

گونه های گیاهی در فصل رویشی سال 1395 الی 1396 به روش پیمایش صحرایی جمع آوری شده و با استفاده از منابع مرتبط شناسایی شدند. سپس تعیین اشکال زیستی، پراکنش جغرافیایی، وضعیت حفاظتی و درصد گیاهان بوم زاد در منطقه معدنی همه کسی انجام شد. اشکال حیاتی بر اساس طبقه بندی Raunkiaer و کورولوژی آن ها بر اساس مناطق رویشی طبقه بندی شده توسط Zohary تعیین گردید.

نتایج و بحث:

 بر اساس نتایج به دست آمده، در مجموع 68 سرده و 79 گونه متعلق به 26 تیره ثبت شد. 16 تیره به دو لپه ای های حقیقی تعلق دارند، در حالی که پنج تیره متعلق به تک لپه ای ها هستند. Asteraceae، Poaceae و Lamiaceae به ترتیب بزرگ ترین تیره های گیاهی موجود در منطقه بودند. اشکال زیستی غالب به ترتیب شامل همی کریپتوفیت ها (52%) و تروفیت ها (20%) بودند. بیشترین پراکندگی جغرافیایی پوشش گیاهی متعلق به عناصر منطقه ایرانو-تورانی با 37 گونه (48 درصد) و پس از آن عناصر اروپایی-سیبری-ایرانی-تورانی با 14 گونه (18 درصد) تعیین شد. بر اساس داده های این مطالعه، 11 گونه بوم زاد، 9 گونه دارویی و 10 گیاه با خطر انقراض کم شناسایی شدند با توجه به فعالیت های انسانی در این منطقه، سیاست های حفاظتی باید به طور جدی برای حفظ غنای گونه ای و کاهش اثرات تخریب مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!