عوامل تسهیل کننده و بازدارنده مراقبت از بیمار تراکئوستومی در منزل توسط مراقبین خانگییک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

وضعیت ناپایدار بیماران تراکیوستومی و کمبود منابع حمایتی حین ترخیص به عنوان بزرگترین چالش بویژه برای مراقبین خانگی و غیرحرفه ای آنان مطرح می باشد. مطالعه حاضر، با هدف تبیین عوامل موثر بر مراقبت از بیمار تراکیوستومی در منزل توسط مراقبین خانگی انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوا در بازه زمانی شهریور 1397 تا دی ماه 1398 با کمک مصاحبه با 9 مراقب خانگی و 1 مراقب حرفه ای در استان لرستان بدست آمد. جمع آوری داده ها با کمک مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته انجام و تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل هم زمان با جمع آوری داده ها با رویکرد 5 مرحله ای گرنهایم و لاندمن (2004) انجام شد.

یافته ها

نتایج منجر به استخراج دو درون مایه عوامل بازدارنده و تسهیل کننده مراقبت، 7 طبقه و 21 زیر طبقه شد. طبقات مربوط به درون مایه (عوامل بازدارنده) چالش های مراقبت از بیمار شامل نادیده گرفته شدن نقش مراقبتی مراقبین غیررسمی توسط حوزه سلامت، چالش تعامل، فشار بالای مراقبتی، قصور عامل بی اعتمادی بود. طبقات مربوط به درون مایه (عوامل تسهیل کننده)، تجربه عامل تسهیل مراقبت در طول زمان، تشدید مراقبت با هدف پیشگیری و امید و رضایت درونی زمینه ساز مراقبت بودند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به چالش ها مبنی بر عدم آمادگی خانواده برای پذیرش نقش جدید، طاقت فرسا بودن مراقبت و فقدان مهارت مراقبین و در نتیجه تحمیل بار مراقبتی و بروز پیامدهای زیانبار در ابعاد مختلف، وجود نهادهای غیردولتی با هدف تداوم مراقبت از بیمار و حمایت از خانواده ضروری به نظر می رسد. با وجود سیستم های حمایتی به موازات کسب تجربه در گذر زمان فرایند گذار مراقبتی تسهیل می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!