واکاوی مولفه های هوش هنری و تاثیر آن بر بهداشت روان (یک پژوهش آمیخته)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه های هوش هنری و تاثیر آن بر بهداشت روان (یک پژوهش آمیخته)، انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش آمیخته اکتشافی (تلفیقی از روش های کیفی و کمی) بود.

مواد و روش ها

در بخش کیفی جامعه آماری شامل خبرگان منتخب حوزه سازمان آموزش و پرورش استان مازندران با سابقه مدیریت و سیاست گذاری بودند که به صورت هدفمند به تعداد 17 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه اول استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 124796 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 375 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات  کتابخانه ای، و ابزار اندازه گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود، که روایی سازه آن، با استفاده از روش تحلیل عاملی و مقدار پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ  به ترتیب برای هوش هنری و بهداشت روان  برابر 94/0 و 92/0 محاسبه شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق  کدگذاری های سه گانه روش گراندد تیوری)کدگذاری باز، کدگذاری محوری، و کدگذاری انتخابی) حاصل از مصاحبه های عمیق و باز با خبرگان و در بخش کمی از آزمون K-S جهت نرمال بودن متغیرهای پژوهش و جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش از آزمون t  تک گروهی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS22 و Amos انجام شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که رابطه معناداری بین هوش هنری و مولفه های آن (استعداد هنری، نگرش هنری، ذوق هنری، فعالیت هنری، مهارت هنری و اقتصاد هنر) با بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه اول استان مازندران وجود دارد.

نتیجه گیری

همچنین نتایج تحقیق برازش مدل مفهومی را تایید نمود و یک مدل جامع برای هوش هنری و تاثیر آن بر بهداشت روان دانش آموزان پسر متوسطه اول استان مازندران ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!