فاسئیت نکروزان بعد عمل جراحی سزارین و مروری بر اقدامات درمانی لازم، گزارش مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فاسییت نکروزان نوعی عفونت تهاجمی در بافت نرم است که با خطر بالای مرگ و میر همراه است. عفونت می تواند بافت پوست، زیرجلد، فاشیا و یا عضلات را درگیر کند. موضع عفونت در بیشتر موارد در اندام ها، شکم، ناحیه تناسلی وکشاله ران است. مطالعه حاضر یک مورد فاسییت نکروزان رخ داده در محل برش جراحی سزارین را توصیف می کند که با هدف مروری بر اقدامات تشخیصی و درمانی مهم در این بیماری ارایه شده است. 

معرفی مورد

بیمار خانمی 27 ساله بود که بعد از گذشت 20 روز از عمل جراحی سزارین اورژانسی، با شکایت ترشح، تورم و درد در محل برش عمل مراجعه کرد. وی سابقه ابتلا به آرتریت روماتویید و صرع[1] را ذکر می کرد و تحت درمان دارویی از دوران قبل بارداری قرار داشت. با توجه به علایم حیاتی بیمار و عفونت در موضع عمل، برای وی تشخیص فاسییت نکروزان ناحیه انسزیون جراحی سزارین گذاشته شد. پس از بستری زخم دبرید شد و مرتب تعویض پانسمان انجام گرفت. با ارایه مراقبت های مداوم، بیمار بدون نیاز به دبریدمان مجدد و برش و ترمیم گسترده در اتاق عمل، بهبود پیدا کرد و با حال عمومی خوب ترخیص شد.

نتیجه گیری

سنگ بنای مدیریت فاسییت نکروزان تشخیص زودهنگام و درمان تهاجمی جراحی به موقع است. در صورتی که مداخلات تشخیصی و درمانی از قبیل دبریدمان، درناژ، درمان آنتی بیوتیکی، کنترل درد، اصلاح اختلال متابولیکی به خوبی انجام شود، پیشگیری از مرگ و میر امکان پذیر است و آشنایی با این بیماری و اداره آن به درستی ضرورت دارد.
 


زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!