مقایسه توانایی تنظیم هیجانات و کارکردهای اجرایی در دانشجویان فعال و غیرفعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و
اهداف
شرایط پراسترس زندگی امروزی، تنظیم هیجانات را برای افراد دشوار می کند که می تواند مشکلات روان شناختی و اختلالات بسیاری را در رفتار و کارکردهای فردی به وجود آورد ولی انتخاب سبک زندگی فعال می تواند در مدیریت و پیشگیری از آشفتگی های هیجانی موثر واقع شده و کنترل فرد بر هیجانات را بهبود بخشد. بنابراین هدف تحقیق حاضر، مطالعه تفاوت کارکردهای اجرایی و توانایی تنظیم هیجانات در افراد با سبک زندگی فعال و غیرفعال با در نظر ‏گرفتن تفاوت های جنسیتی بود.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسه ای و انتخاب نمونه ها به صورت هدفمند از بین دانشجویان دانشگاه پیام ‏نور تبریز به تعداد 80 نفر در دو گروه فعال (20 نفر دختر، 20 نفر پسر) و غیرفعال (20 نفر دختر، 20 نفر پسر) بود. شناسایی افراد فعال ‏و غیرفعال با استفاده از پرسشنامه میزان فعالیت بدنی شارکی، ارزیابی توانایی تنظیم هیجانات و کارکردهای اجرایی نیز به ترتیب با ‏استفاده از مقیاس های تنظیم هیجانی گروس و جان (2003)، آزمون های فلانکر و دسته بندی کارت های ویسکانسین انجام شد.
یافته ها
نتایج ‏حاصل از تحلیل واریانس با اندازه گیری دوعاملی نشان داد بین کارکردهای اجرایی و توانایی تنظیم هیجانی دانشجویان فعال و غیرفعال ‏تفاوت معناداری وجود دارد (‏p<0.05‎‏)، ولی در عملکرد پسران و دختران تفاوت معناداری وجود نداشت (‏p>0.05‎‏).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج ‏حاصل تمرینات جسمانی و ورزشی به عنوان یکی از راهکارها و استراتژی های تنظیم هیجانی و توسعه کارکردهای اجرایی برای عموم ‏افراد پیشنهاد می شود.‏
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!