بررسی روند اپیدمیولوژیک بیماری کووید 19 در استان کهگیلویه و بویراحمد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

  پاندمی کووید 19 جهان را با انواع مشکلات در ابعاد سلامت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه نموده  است. لذا  دادن اطلاع صحیح و به موقع  به مردم و متولیان امر می تواند به مدیریت بیماری کمک نموده و از موارد مرگ پیشگیری نماید. لذا هدف از این مطالعه  تعیین و بررسی روند اپیدمیولوژیک بیماری کووید 19 در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

روش بررسی

 مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع بررسی روند اپیدمی می باشد که در سال 1401 انجام شد.  داده ها با استفاده از مرور اطلاعات معتبر جمع آوری شده در ستاد دانشگاهی کنترل کووید 19 استان کهگیلویه و بویراحمد و سامانه های مرتبط با این بیماری  در بازه زمانی 33 ماه پس از شناسایی اولین مورد قطعی بیماری در استان  انجام شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و درصد فراوانی تجزیه و تحلیل شدند. 

یافته ها

نتایج نشان داد با رفع محدودیت ها و افزایش سفرها، شاهد افزایش موارد ابتلای ناشی از بیماری در استان بوده، به طوری که میزان بروز و درصد موارد مثبت تست ناشی از بیماری کووید 19 در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالاتر از میانگین کشوری بوده و بیشترین درصد موارد مثبت نمونه ها مربوط به ماه آبان سال1399 (59/56 درصد) می باشد، در  حالی که درصد کشندگی ناشی از بیماری در استان پایین تر از میانگین  کشوری می باشد(86/0 در مقابل 91/1درصد). در ضمن با افزایش پوشش واکسیناسیون و هم چنین درصد ابتلای کثیری از جامعه استان به بیماری، شاهد کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 بوده که با مقایسه پیک های اول و آخر بیماری در استان شاهد تاثیر واکسیناسیون می باشیم.

نتیجه گیری

تشویق و ترغیب جامعه مبنی بر اهمیت واکسیناسیون و به خصوص نوبت سوم و هم چنین تزریق دوز چهارم واکسیناسیون کووید 19 با اولویت پرسنل نظام سلامت و افراد دارای بیماری های زمینه ای با استفاده از ظرفیت دیگر نهادها و سازمان ها به خصوص صدا و سیمای مرکز استان،  ایمن ترین و بهینه ترین ابزار محافظت در برابر ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کووید19 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
565 تا 578
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!