تحلیل فیلم سینمایی «روز واقعه» با رویکرد نئوفرمالیستی
در میان آثار سینمایی با محوریت واقعه عاشورا، فیلم «روز واقعه» (1373) ساخته شهرام اسدی، یک اثر سینمایی درخور تامل است. این پژوهش درصدد است نحوه تعامل ساختار روایی [1] و سبک بصری [2] این فیلم را در خلق انواع معانی با استفاده از رویکرد نیوفرمالیستی کریستین تامپسون و نظریه های دیوید بوردول در روایت فیلم داستانی تحلیل کند. روش تحقیق به کاررفته در پژوهش، تحقیق توصیفی تحلیل محتواست. بسط روایت در نظام فرمی «روز واقعه»، از الگوی سفر اسطوره یگانه و الگوی جست وجو تبعیت می کند. استفاده از شگردهای خلاقه سبکی و روایی در فیلم، موجب هماهنگی میزانسن ها با اهداف صحنه ای و بافت کلی اثر شده است. اصالت در روایت گری و عناصر سبک شناختی فیلم «روز واقعه» در بین آثار سینمایی تاریخی دارای بن مایه دینی ایران، ماحصل شگردهای سینمایی به کاررفته در آن است. به کارگیری الگوهای بسط روایی و سبکی متناسب با مضمون اثر، کاربرد پیرنگ های فرعی یکپارچه با پیرنگ اصلی، کارکردهای متعدد نقش مایه های [3] تکرارشونده در بافت عینی و روایی، ریتم هماهنگ و متناسب موسیقی و تصویر و خلق معانی ضمنی تلویحی و دلالت گر، از مهم ترین این شگردهای بکار رفته در این فیلم است. براساس نتایج این تحلیل، در سینمای تاریخی با محوریت مضمونی وقایع دینی، شکل گیری درست موقعیت های نمایشی [4] مرتبط با موقعیت های تاریخی [5] متناظر آن، همچنین پیوستگی و انسجام مفاهیم برآمده از بافت عینی و روایی فیلم با ایدیولوژی های پایه مطرح شده در خود اثر، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.