رایج ترین اثرات درمانی و الگوریتم مصرفی گیاهان عرضه شده تحت عنوان بادرنجبویه در عطاری ها و بازار گیاهان دارویی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بادرنجبویه ازگیاهان دارویی پرکاربرد است، اما علاوه برگونه اصلی (Melissa officinalis L.)، چندین گونه گیاهی دیگر با نام بادرنجبویه در بازارهای دارویی بفروش می رسد که خواص، نوع و غلظت ترکیبات دارویی آنها با گونه اصلی کاملا مشابه نیست، ازاینرو بررسی دقیقتر این گونه ها و تعیین شاخص های گیاهشناسی، خواص درمانی و عوارض جانبی احتمالی آنها حایز اهمیت می باشد.

روش کار

این پژوهش در دو بعد مطالعه مستندات پژوهشی معتبر و انجام پژوهش های میدانی صورت گرفته است، در بعد اول علاوه بر مطالعه فلورهای مرتبط با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed,webmed،Scopus،Magiran،SID،Google Scholar، Web of Science،Namamatn،Cilvica با کلید واژه های فارسی همچون بادرنجبویه، خواص درمانی، اثرات جانبی، اسم محلی، عطاری و معادل انگلیسی Lemon balm, local name, Side effect, therapeutic properties مقالات منتشر شده مرتبط نیز یافت شد. در بعد دوم، نمونه هایی که تحت عنوان بادرنجبویه در نقاط مختلف کشور عرضه می شد، خریداری و پس از انتقال به هرباریوم شناسایی شدند.

یافته ها

بر اساس نمونه های شناسایی شده مشخص شد در حال حاضر علاوه بر گونه Melissa officinalis، حداقل 15 گونه گیاهی دیگر تحت عنوان بادرنجبویه در کشور به فروش می رسد.

نتیجه گیری

عدم تخصص کافی در علم گیاه شناسی بسیاری از عرضه کنندگان گیاهان دارویی، منجر به بروز تقلبات سهوی در ارایه گونه های متعددی تحت عنوان بادرنجبویه شد است؛ این گیاهان که شامل 14 گونه از خانواده نعناع (Dracocephalum polychaetum,Dracocephalum,moldavica Dracocephalum Surmandinum Dracocephalum subcapitatumDracocephalum kotschy Dracocephalum Lindbergii Dracocephalum aucheri, Hymenocrater elegans, Hymenocrater Bituminosus (Dracocephalum thymiflorum Stachys inflata, Nepeta persica Nepeta mahanensis, Marrubium vulgare و یک گونه ازخانواده گاوزبان (Asperugo procombens) می باشد، این تقلبات علاوه بر کاهش اثرات درمانی می تواند زمینه ساز ایجاد عوارض ناشناخته در بیماران شود، از اینرو شناسایی دقیق گونه های دارویی موجود در بازار دارویی کشور بسیار حایز اهمیت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!