بررسی برخی عوامل مرتبط با نمرات و نتیجه امتحان جامع پیش کارورزی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه
امتحان پیش کارورزی مهم ترین آزمون دانشجویان پزشکی است که می تواند توانایی های آنان را در گذراندن دوره پزشکی عمومی ارزیابی کند.
هدف
این پژوهش به منظور بررسی برخی عوامل مرتبط با نمرات و نتیجه امتحان جامع پیش کارورزی دانشجویان پزشکی زاهدان صورت گرفت.
روش کار
نوع مطالعه مقطعی و جامعی مورد مطالعه 63 دانشجوی پزشکی شرکت کننده در امتحانات پیش کشاورزی اسفند ماه 1379 علوم پزشکی زاهدان بود. در این مطالعه میانگین نمرات دوره های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، بالینی و نمره کل دانشجویان به همراه نمرات 10 درس مهم امتحان پیش کارورزی و متغیرهای دموگرافیک ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
مردودین دروه 13 نفر (20.4%) و خطر نسبی مردودی دانشجویان سهمیه غیر مناطق، سن بالا، با طول دوره (تا پیش کارورزی) بیش از 5.5 سال، با میانگین های نمره بالینی و نمره کل کمتر از میانگین شرکت کنندگان به ترتیب 3.6، 3.7، 6.1، 10.9، 11.6 و معنی دار بود. همچنین خطر نسبی مردودی دانشجویان ضعیف در دروس عفونی، فاماکولوژی و روانپزشکی به ترتیب 16، 10.2 و 6.1 و معنی دار بود. همچنین میانگین نمرات امتحانات پیش کارورزی افراد با توجه به متغیرهای تاهل، سهمیه، سن و طول دوره اختلاف معنی داری را نشان داد. بالاترین ضریب همبستگی با نمره پیش کارورزی به ترتیب متعلق به میانگین نمرات کل، فیزیوپاتولوژی، علوم پایه و بالینی (به ترتیب 0.79، 0.75، 0.73 و 0.73) بود.
نتیجه گیری
متغیرهای سن، سهمیه، طول دوره علوم پایه، میانگین بالینی و نمرات عفونی، فارماکولوژی و روانپزشکی به علت داشتن خطرهای نسبی بزرگ و معنی دار از مهم ترین عوامل موثر در نتیجه امتحان هستند. وضعیت تاهل، سهمیه، سن و طول دوره نیز از عوامل اختلاف میانگین های نمرات امتحان پیش کارورزی در شرکت کنندگان می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p262921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!