بررسی آزمایشگاهی تاثیر زاویه دیوار جانبی (در راستای افقی و قائم و هم زمان در هر دو راستا) سرریز کلید پیانویی ذوزنقه ای بر ضریب تخلیه جریان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سرریز کلید پیانویی، شکل جدیدی از سرریزهای غیرخطی می باشد که در سال های اخیر برای افزایش ضریب تخلیه و ذخیره-سازی آب در مخزن سدها، همچنین تخلیه سیلاب مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر زاویه دیواره های جانبی سرریز در راستای افقی، عمودی و هم زمان در هر دو راستا بر روی ضریب تخلیه مورد مطالعه آزمایشگاهی قرار گرفت. عملکرد هیدرولیکی 8 پارامتر هندسی (عرض سرریز W، عرض کلید ورودی Wi، عرض کلید خروجی Wo، ارتفاع سرریز P، طول سرریز L، عمق آب در سرریز Ht ، زاویه دیواره در راستای افقی α و زاویه دیواره در راستای قایم β بر حسب درجه) بر روی ضریب تخلیه با استفاده از 6 مدل از جنس PVC، با نام گذاری P αβ در فلوم آزمایشگاهی آزمایش گردید. آزمایش ها روی سرریز کلید پیانویی مستطیلی به عنوان شاهد و سرریز کلید پیانویی ذوزنقه ای با زاویه دیواره جانبی 0710P ، 9013P ، 0390 P، 0311P و 0505P اجرا شد. در مجموع 1598 داده برای بررسی ضریب تخلیه، شامل: عمق آب در سرریز H t ، دبی جریان Q و طول تاج سرریز Lw و 1584 داده برای پروفیل سطح آب، شامل: دبی جریان و عمق آب اندازه گیری شده است. بر اساس نتایج با دبی های بالا، ضریب تخلیه سرریزهای کلید پیانویی ذوزنقه ای در مدل 0505P با مقدار 6/41 درصد، بیشتر از سرریز کلید پیانویی مستطیلی می باشد. براساس نرم افزار آماری ایویوز با روش حداقل مربعات در این مدل ها، بیش ترین عامل تاثیر گذار روی ضریب تخلیه، پارامتر هندسی بی بعد طول تاج به عرض کانال %66/5= L/W می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!