بروز خام و استاندارد شده سنی 5 سرطان شایع در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه به دلیل سبک زندگی ناسالم با افزایش بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان ها مواجه هستیم. مطالعه حاضر با هدف تعیین بروز خام و استاندارد شده سنی 5 سرطان شایع در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام گرفت.

روش کار

مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی کلیه ی موارد تشخیص داده شده سرطان در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1396 انجام شد. پس از استخراج داده ها از نرم افزار داده های ثبت سرطان و حذف موارد تکراری، میزان بروز خام و استاندارد شده سنی 5 سرطان شایع محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه 601 بیمار سرطانی در سال 1396 با میانگین سنی 82/21 ±53/55 سال مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد 347 مورد (57%) از سرطان ها در مردان بود. بیشترین میزان بروز سرطان در گروه سنی 60- 64 با فراوانی 76 (6/12%) بود. میزان بروز خام و بروز استاندارد شده سنی کل سرطان ها در جمعیت تحت پوشش دانشگاه، به ترتیب 21/88 نفر و 89/110 نفر در 100000 نفر بودند و شایع ترین سرطان ها در کل جمعیت شامل پستان، پوست، ریه، کبد، مغز و سیستم عصبی بودند.

نتیجه گیری

کاهش سن سرطان در جمعیت مورد مطالعه و بروز بالا در مردان و همچنین متفاوت بودن 5 سرطان شایع در هر منطقه، نشان دهنده آن است که عوامل خطر در مناطق مختلف متفاوت است. لذا انجام تحقیقات کیفی، اجرای صحیح برنامه های غربالگری و تشخیص زودرس و آموزش همه گروه های جامعه جهت شناسایی عوامل خطر و تعدیل و کنترل آنها ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1247 تا 1256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!