بررسی ارتباط مقاومت به انسولین در زنان با سابقه از دست دادن مکرر و زودرس حاملگی با گروه شاهد، بیمارستان میرزاکوچک خان، 83-1382

چکیده:
مقدمه
سقط مکرر Recurrent Pregnancy Loss (RPL) در 4-2% از زوجهای در سنین باروری اتفاق می افتد که در حدود یک سیصدم حاملگی ها را شامل می شود. هدف از انجام این مطالعه مقایسه فراوانی مقاومت به انسولین در گروه بیماران با سقط مکرر با افراد طبیعی است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مورد- شاهدی و آینده نگر، 49 بیمار غیرباردار غیردیابتی با سابقه سقط مکرر و زودرس به عنوان گروه مورد، با 49 بیمار غیربادار غیردیابتی که سابقه سقط مکرر نداشتند و حداقل یک بچه زنده داشتند به عنوان گروه شاهد که از لحاظ سنی، قد و وزن با گروه مورد یکسان شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دو گروه قند خون و انسولین ناشتا اندازه گیری شد و مقاومت به انسولین که به صورت سطح انسولین ناشتای بیش از 20 میکرو واحد در میلی لیتر یا میزان قندخون ناشتای به انسولین کمتر از 4.5 سنجیده شد.
یافته ها
میانگین سن، شاخص توده بدنی، قندخون ناشتا و نسبت قند به انسولین ناشتا بیماران بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری نداشتند، انسولین ناشتا در گروه مورد به میزان معنی داری از گروه شاهد بیشتر بود (82.5 ± 20.15 در مقابل 64.5 ± 23.12 میکرویونیت در میلی لیتر، همچنین فراوانی بیماران با انسولین ناشتای بالا (FI≥ 20μU/ml) در گروه مورد به میزان معنی داری از گروه شاهد بیشتر بود (45.22% در مقابل، 44,Confidence Interval 95%=1.15 to 17.07, Odds Ratio=4, 12.6) همچنین فراوانی بیماران با مقاومت به انسولین به معنی داری در گروه مورد از فراوانی این بیماران در گروه شاهد بیشتر بود (%24.49 در مقابل(Odda Ratio= 3.65, Confidence Interval 95%=1.08 to 12.26, %8.16 اما بین فراوانی بیماران با نسبت قند به انسولین ناشتای پائین (کمتر از 4.5) در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری دیده نشد. همچنین اختلاف معنی داری بین میانگین نسبت قند به انسولین ناشتا در بیمارانی که در گروه مورد سابقه سقطهای زیر 12 هفته داشته اند با آنهائیکه سقطهای بالای 12 هفته داشته اند، دیده نشد.
نتیجه گیری و توصیه ها: در زنان با سقط مکرر، میزان فراوانی مقاومت به انسولین نسبت به گروه شاهد بیشتر است. توصیه می شود در تمام زنانی که دچار سقط مکرر هستند اندازه گیری سطح قند خون و انسولین ناشتا صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p263123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!