تعیین تاثیر توجه بیرونی و درونی بر یادگیری سرویس ساده والیبال در دانش آموزان دختر ناشنوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر، تاثیر کانون توجه بر اجرا و یادگیری مهارت های حرکتی، بسیار مدنظر قرار گرفته است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر توجه بیرونی و توجه درونی بر یادگیری سرویس ساده والیبال در دانش آموزان دختر ناشنوا بود.

روش بررسی

روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه پژوهش را دانش آموزان ناشنوای دختر متوسطه اول و متوسطه دوم مجتمع آموزشی فرزانه در کرمان تشکیل دادند. بیست وهفت دانش آموز که در اجرای تکلیف مدنظر مبتدی بودند و آشنایی قبلی با سرویس ساده والیبال نداشتند، با دامنه سنی 15تا20 سال، با استفاده از نرم افزار جی پاور به عنوان نمونه آماری واجد شرایط مطالعه و داوطلب شرکت، وارد پژوهش شدند. سپس به طور تصادفی براساس نوع دستورعمل توجه درونی و توجه بیرونی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون شامل بیست سرویس والیبال بدون دستورعمل توجهی، در دو گروه به مدت سه جلسه متوالی و هر جلسه به مدت شصت دقیقه، تمرین انجام شد. گروه اول در تمرینات، دستورعمل توجه بیرونی و گروه دوم دستورعمل توجه درونی را دریافت کردند؛ اما برای گروه گواه هیچ دستورعملی ارایه نشد و در تمرینات شرکت نداشتند. بعد از 48 ساعت، همه آزمودنی ها در آزمون یادداری شامل بیست سرویس ساده، شرکت کردند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD در سطح معناداری 0٫05=α ازطریق نرم افزار SPSS تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد، بین پس آزمون عملکرد دانش آموزان در گروه گواه با گروه های توجه بیرونی و توجه درونی تفاوت معنادار وجود داشت (به ترتیب 0٫031=p و 0٫022=p)؛ اما بین گروه های توجه بیرونی و توجه درونی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0٫860=p).

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش، توجه درونی و توجه بیرونی مانند هم عمل می کند و هر دو در بهبود یادگیری دانش آموزان دختر ناشنوا موثر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!