میزان تاثیرگذاری حساسیت، آگاهی و سرمایه اجتماعی بر تمایل ذی نفعان به مشارکت در حفاظت از منابع آب زیرزمینی (مطالعه موردی: دشت مهیار جنوبی اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در استان اصفهان 27 دشت از مجموع 35 دشت، ممنوعه هستند. دشت مهیار جنوبی - دشت آسمان به عنوان بخشی از حوضه آبریز گاوخونی یکی از این دشت ها است. باتوجه به مطالعات، برداشت بی رویه آب زیرزمینی علت اصلی رخداد فرونشست زمین در این منطقه است. ازآنجاکه مدیریت مشارکتی یکی از راهبردهای اساسی مدیریت پایدار منابع آبی است تحقیق حاضر باهدف بررسی تاثیر متغیرهای آگاهی، حساسیت و سرمایه اجتماعی بر تمایل به مشارکت در حفظ آب زیرزمینی در این دشت انجام شده است. پژوهش به لحاظ ماهیت کمی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق بهره برداران حقیقی چاه های کشاورزی در دشت مهیار به تعداد 357 نفر است. حجم نمونه مورد مطالعه 206 نفر است که به طور تصادفی از پنج منطقه محمدآباد، نصرآباد، پرزان، جرقویه وسطی و جرقویه علیا انتخاب شدند. پرسش نامه ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات بود. روایی پرسش نامه با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تایید رسید. بر اساس نتایج تحقیق بین حساسیت و تمایل به مشارکت رابطه منفی و بین سرمایه اجتماعی و تمایل به مشارکت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج، پیشنهادهایی در راستای بهبود مشارکت ذینفعان در مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!