الزامات فنی اولیه طراحی و ایجاد یک برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش موبایل مبتنی بر شبیه سازی از الزامات عصر جدید بوده و حیطه ای رو به گسترش در راستای رفع نیازهای آموزشی رده ها و سیستم های مختلف است. باتوجه به گسترش استفاده از فناوری های مبتنی بر شبیه سازی و محبوبیت ویژهی فناوری واقعیت افزوده یا (AR: Augmented Reality) در حیطه ی آموزش، پژوهش حاضر به منظور تسهیل گام های اولیه در شناخت الزامات فنی و نرم افزاهای مورداستفاده در ایجاد این نوع برنامه های کاربردی (app) صورت گرفته است.

روش بررسی

داده های موردنیاز این پژوهش جهت شناسایی پلتفرم/نرم افزارهای اصلی مورد استفاده در طراحی و ایجاد برنامه های کاربردی آموزشی مبتنی بر فناوری AR با جستجو در منابع کتابخانه ای گردآوری شد. همزمان، قابلیت ها/بخش های برنامه های کاربردی خروجی مطالعات وارد شده نیز استخراج، و مجموع این اطلاعات در قالب یک جدول آورده شد. پس از نمایش نرم افزارهای مورد استفاده در ایجاد این نوع برنامه های کاربردی، معماری و مدلی ساده از نحوه ی ایجاد یک برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده توسط پرکاربردترین نرم افزارهای موجود ترسیم شد.

یافته ها

قابلیت های نمایش مدل سه بعدی و نمونه سوالات چندگزینه ای به عنوان قابلیت های حداقل(پایه) یک برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده شناسایی شدند. جهت شناسایی پرکاربردترین نرم افزارهای مورد استفاده در ایجاد برنامه های کاربردی آموزشی مبتنی بر AR، مقالات وارد شده بررسی، اطلاعات موردنیاز استخراج و در قالب جدول گردآوری گردید. نتایج بررسی نرم افزاهای متعدد مورد استفاده در مقالات حاکی از آن بود که 3D Unity و Vuforia بیشترین آمار استفاده در ایجاد این نوع برنامه های کاربردی را دارند. سپس، مدلی ساده از مراحل ایجاد برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده و همچنین یک نمونه خروجی از این نوع برنامه کاربردی بر اساس این اطلاعات ارایه شد.

نتیجه گیری

آموزش مبتنی بر شبیه سازی یکی از مباحث مطرح و رو به رشد در سطح جهان است. فناوری واقعیت افزوده به عنوان یکی از شاخص ترین و پرکاربردترین تکنولوژی های این حیطه می باشد. نتایج این پژوهش مجموعه ای از قابلیت های پایه یک برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر AR و همچنین نرم افزارهای قابل استفاده در ایجاد آن را در برمی گیرد. بنابراین، مطالعه ی حاضر می تواند با ایجاد درک فنی اولیه از آموزش مبتنی بر AR، پژوهشگران علاقمند به این حیطه را در جهت شناسایی و انتخاب ساده ترین مسیر در ایجاد یک برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر AR یاری نماید

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!