تاملی در بنیادهای نظری مسئولیت کیفری احزاب سیاسی با رویکرد تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

احزاب سیاسی جایگاه بی بدیلی در نظام های دموکراتیک دارند و کارکردهای اجتماعی و سازمانی آنها، غیرقابل جایگزینی است. اما این جایگاه بی بدیل به این معنا نیست که نیازی به نظارت ندارند. به همین خاطر است که نظام های سیاسی مختلف، از جهات گوناگون نظارت هایی را بر فعالیت احزاب اعمال می کنند. با توجه به تاثیری که احزاب بر حیات سیاسی، اجتماعی، اداری و اقتصادی کشورها می تواند داشته باشد، یکی از این نظارت ها، نظارت کیفری است. در همین راستا، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که چگونه و تا چه اندازه می توان احزاب سیاسی را مشمول احکام کیفری قرار داد.

روش تحقیق: 

این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی، با مطالعه کتب، مقالات معتبر و بررسی قوانین و مقررات جاری ایران و برخی از کشورها صورت گرفته است.

یافته ها و نتایج

آنچه در این پژوهش بدان پرداخته شده است، بررسی مبانی نظری مسیولیت کیفری احزاب سیاسی است و هدف از آن، تبیین مبانی فکری این امر است تا به عنوان چراغ راهی برای قانونگذار کیفری عمل کند. نگاهی به رویه کشورهای دیگر در این خصوص و عملکرد احتیاط آمیز آنها در شناسایی یا عدم شناسایی مسیولیت کیفری برای احزاب و همچنین، ارزیابی ظرفیت ماده 20 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در مدیریت امر، این ضرورت را مسجل می کند که قانونگذار ایران در پاسخ به معنای تسری یا عدم تسری مسیولیت کیفری نسبت به احزاب سیاسی، باید مطالعات عمیق تری انجام دهد و به ماده 20 کنونی قانون مجازات اسلامی، بسنده نکند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!