ارتباط دانش مراقبت تسکینی با اضطراب، استرس و افسردگی پرستاران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان علی ابن ابیطالب (علیه السلام) رفسنجان در سال 1400: یک مطالعه توصیفی مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به افزایش بیماران مزمن و صعب العلاج، نیاز به مراقبت تسکینی در پرستاری امری ضروری است. پرستاران برای ارایه مراقبت تسکینی با کیفیت نیاز به کسب دانش و مهارت های خاص دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی ارتباط دانش مراقبت تسکینی با سطح اضطراب، استرس و افسردگی پرستاران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400 انجام شد.

روش ها

مطالعه توصیفی مقطعی حاضر با مشارکت 77 پرستار شاغل در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان علی ابن ابیطالب (علیه السلام) رفسنجان در سال 1400 انجام شد. سطح دانش پرستاران با استفاده از پرسشنامه (PCQN) و سطح اضطراب و افسردگی توسط پرسشنامه (DASS-21) سنجیده شد.

یافته ها

میانگین سن پرستاران در این مطالعه (5/17 ± 33/34) بود؛ که اکثریت آنها زن (62 نفر، 80/88 درصد)، مجرد (53 نفر، 68/78 درصد) و با سابقه کار بیشتر از ده سال (36 نفر، 46/66 درصد) بودند. دانش پرستاران از طریق پرسشنامه (PCQN) بررسی شد، که شامل 20 سوال با پاسخ بلی یا خیر است که فرد مشارکت کننده با پاسخ صحیح، نمره یک و با پاسخ غلط، نمره صفر دریافت می کند. طیف نمرات پرسشنامه از حداقل صفر تا حداکثر بیست است و امتیاز 15 به بالا نشان دهنده دانش کافی در زمینه مراقبت تسکینی است. سوالات این پرسشنامه شامل: بعد اصول و فلسفه، بعد مدیریت درد و بعد خدمات معنوی مراقبت تسکینی است. در بعد اصول و فلسفه نمره میانگین (0/40 ± 2/65)، در بعد مدیریت درد (13/89 ± 3/37) و در بعد خدمات معنوی (0/97 ± 1/86) بدست آمد. کل نمره میانگین دانش پرستاران از مراقبت تسکینی (0/72 ± 2/7) بود. اضطراب، استرس و افسردگی متوسط تا خیلی شدید در تمامی پرستاران بخش مراقبت های ویژه دیده شد. به طوری که (48/1) درصد افسردگی متوسط، (31/21) درصد استرس خیلی شدید و (50/6) درصد هم اضطراب خیلی شدید داشتند. با توجه به نتایج آنالیز همبستگی، بین نمره کلی (PCQN) با اضطراب، استرس و افسردگی همبستگی معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

دانش مراقبت تسکینی پرستاران بخش مراقبت های ویژه ناکافی است، لذا جهت پرکردن این شکاف دانشی، تدوین برنامه های جامع آموزشی برای پرستاران بالین و ارایه سرفصل های مراقبت تسکینی در دوره های کارشناسی پرستاری پیشنهاد می شود. هم چنین سطح اضطراب، استرس و افسردگی پرستاران در بخش مراقبت های ویژه نسبتا بالاست. بین دانش مراقبت تسکینی با اضطراب، استرس و افسردگی ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!