بررسی فراوانی ژن Cag A در سویه های هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از بیماران مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش فوقانی در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت با هلیکوباکتر پیلوری عموما با التهاب معده همراه است؛ اما تنها در برخی مواقع منجر به ایجاد بیماری های دارای اهمیت بالینی مانند زخم دوازدهه و زخم معده می شود. توسعه بیماری به بیماریزایی سویه هلیکوباکتر پیلوری عفونی کننده فرد، حساسیت میزبان و عوامل کمکی محیطی بستگی دارد. پروتئین وابسته به سیتوتوکسین (cytotoxin associated gene protein) که توسط ژن cagA کد می شود، عامل بیماریزایی مهمی است که تنها توسط دسته ای از سویه های هلیکو باکتر پیلوری کد می شود و در بعضی از جمعیتها به صورت مارکر بیماریزایی سویه های هلیکوباکتر پیلوری استفاده شده است. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع CagA در میان سویه های هلیکوباکترپیلوری جداشده از بیماران مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش فوقانی و بررسی ارتباط حضور این ژن و شدت بیماری در بیماران ایرانی است.
مواد و روش ها
در این تحقیق از 180 بیمار، نمونه بیوپسی از ناحیه آنتروم معده گرفته شد. پس از جداسازی سویه های هلیکوباکترپیلوری از نمونه بیوپسی بیماران، DNA بآکتری به روش استاندارد استخراج گردید و حضور ژن CagA با استفاده از روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
از مجموع 180 بیمار 92 سویه هلیکوباکتر پیلوری جدا شد و توسط واکنش های بیوشیمیایی تعیین هویت گردید. 70% سویه های دارای ژن CagA بودند. تمام 19 بیمار با زخم دوازدهه و عفونت هلیکوباکتر (100%) در حالی که 24 بیمار از 72 بیمار با سوهاضمه و عفونت هلیکو باکتر(CagA (61% مثبت داشتند (p<0.01).
نتیجه گیری
تفاوت معنادار بین فراوانی ژن CagA می تواند نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به زخم های گوارشی در افراد عفونی با سویه های هلیکوباکترپیلوری دارای این ژن باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
176
لینک کوتاه:
magiran.com/p264187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!