عوامل موثر بر استرس شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان: عدالت سازمانی و تعارض کار خانواده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعضای هیات علمی دانشگاه با توجه به نقش و مسیولیت های متعدد، سطح قابل توجه ای از استرس شغلی را تجربه می کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش عدالت سازمانی و تعارض کار- خانواده در استرس شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.

روش ها

این پژوهش، از نوع مقطعی و طرح آماری آن از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تعداد 452 نفر بودند و تعداد 127 نمونه از طریق روش نمونه گیری در دسترس در سال 1400 در پژوهش شرکت نمودند. از پرسشنامه های استرس شغلی آر، اس، الیوت (1994)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمان (1993)، تعارض کار- خانواده کارلسون ،کاکمر و ویلیامز (2000) استفاده شد. داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، به وسیله نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

بین استرس شغلی و عدالت سازمانی (r = -0/324, P = 0/001) ارتباط منفی معنی دار، و بین استرس شغلی و تعارض کار- خانواده (r=0/620, P=0/001) ارتباط مثبت معنی دار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب متغیر های عدالت سازمانی (b= -0/066, P=0/039) و تعارض کار- خانواده (b=0/310, P=0/001) در پیش بینی تغییرات مربوط به استرس شغلی نقش دارند.

نتیجه گیری

دانشگاه ها به عنوان یک ساختار اجتماعی نظام مند، در راستای مدیریت منابع انسانی با شناسایی عواملی که موجب بهبود درک عدالت سازمانی و کاهش استرس شغلی می گردد، می توانند عملکرد کارکنان را بهبود بخشند و از این طریق بهره وری سازمانی را افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!