سنجش میزان تشعشعات امواج رادیویی آنتن های BTS با استفاده از مدل تنظیم گری با رویکرد متدولوژی سیستم های نرم (مورد مطالعه: کلان شهر اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روند رو به رشد استفاده از تجهیزات الکترونیکی تولید کننده امواج الکترومغناطیسی همچون گوشی تلفن همراه، که موجب قرارگیری بیش تر افراد در معرض میدان های الکترومغناطیسی می شود؛ ضرورت تحقیق در خصوص اثرات احتمالی این امواج را بر سلامت شهروندان دوچندان می کند. بنابراین مطالعه حاضر با استفاده از متدولوژی سیستم های نرم (SSM) و ساختار مسیله ساز با هدف اندازه گیری واقعی سطح تشعشعات ایستگاه پایه فرستنده  (BTS)  انجام شد.  همچنین راه کارهایی موثر  جهت  کاهش مخاطرات  انسانی در مواجهه با امواج ارایه گردید. در این مطالعه  با  همکاری رگولاتوری، سازمان  تنظیم مقررات  و ارتباطات  رادیویی  منطقه جنوب  غرب، 10 نقطه که  دارای  بیش ترین  فراوانی  نصب  آنتن های BTS در کلان شهر اهواز بود انتخاب گردید. سپس با تجهیزات مرتبط و دستگاه ناردا نسبت به اندازه گیری سطح تشعشعات ایستگاه پایه فرستنده اقدام شد.  برای هر نقطه، اندازه گیری در 3 ارتفاع مختلف (100، 150 و 170 سانتی متری از سطح زمین) در فاصله های مختلف (20، 30 و 100 متری از هر آنتن) (BTS) برای یافتن بیش ترین سطح چگالی توان تشعشعی انجام شد. مدت زمان اندازه گیری در هر ارتفاع به میزان 6 دقیقه مطابق با استانداردهای مربوطه برای محاسبه میانگین سطح چگالی توان  تشعشعی  مورد  استفاده قرار گرفت.  نهایتا بیش ترین مقدار سطح تشعشع به دست آمده به عنوان نتیجه برای هر نقطه ثبت گردید. علی رغم انتخاب بیش ترین مقدار به دست آمده برای هر نقطه، پس از مقایسه نتایج استخراج شده با حد آستانه تعیین شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران مشخص گردید تمام نقاط مورد نظر، حد آستانه را برآورده ساخته و اختلاف بسیار زیادی با حداقل آستانه داشتند.  بنابراین می توان  نتیجه  گرفت  بر اساس  استاندارد  از  کمیسیون  بین المللی  حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز ICNIRP  پیروی می کند، و سطح تشعشعات در این نقاط، نگران کننده نیست و می توان این نتیجه گیری را به مقیاس های بزرگ تر تعمیم داد. در عین حال با توجه به این که نگرانی ها در رابطه با اثرات بلند مدت قرار گرفتن افراد در معرض تشعشات  فرکانس های  رادیویی وجود دارد، لزوم استمرار  اندازه گیری  و  گزارش به رگولاتوری، و در صورت عدم تامین الزامات استاندارد و رگولاتوری،  انجام  اقدامات بهینه سازی  بدیهی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!