بررسی تغییرات اقلیم بر ساختار و زوال بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl.) در بوم سازگان زاگرس (مورد پژوهشی: جنگل های شهرستان گیلانغرب)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

حدود دو دهه است که جنگل های زاگرس با خشکیدگی روبه رو شده و آثار این بحران در مناطق مختلف نمایان می باشد. در این مطالعه اثر تغییرات اقلیم بر زوال بلوط ایرانی در جنگل های زاگرس با داده های هواشناسی و نمونه برداری میدانی در طی زمان بررسی شده است.

مواد و روش ها

برای نمونه برداری عرصه ای از الگوی نمونه برداری تصادفی منظم در سال های 1377 و 1397 استفاده شد. روند چهار عنصر اقلیمی بارش، دمای هوا، یخبندان و رطوبت نسبی در ایستگاه گیلان غرب از سال 1367 تا سال 1397 نیز تحلیل شد. در بخش دیگری از این مطالعه، از مصاحبه ی باز یا بدون ساختار با افراد سالخورده به منظور جمع آوری اطلاعاتی در مورد تغییرات اقلیم و اثرات آن بر پدیده های محیطی اقدام شد.

یافته ها

نتایج نمونه برداری نشان داد فراوانی و موجودی گونه بلوط ایرانی در دوره دوم نسبت به دوره اول کاهش یافته است. مقدار سطح مقطع بلوط ایرانی دانه زاد از 15/2 در آماربرداری مرحله اول به 9/4 و سطح مقطع بلوط شاخه زاد از 5/2 به 4/4 مترمربع در هکتار کاهش یافته است. نتایج مقایسه وضعیت کیفی و سلامت بلوط ایرانی در دو دوره نمونه برداری نشان داد در دوره اول 11/9% از درختان بلوط ایرانی پوسیده و خشکیده بوده اند در حالی که در دوره دوم 71/55 % است. میزان خشکیدگی در آماربرداری دوره دوم در درجات سلامت و کیفیت 2 و 1 بیشتر (41/9% و 28/5%) بوده و در درجات 4 و 5 کاهش می یابد (8/2% و 3/1%) اما خشکیدگی در درجات بالاتر منجر به مرگ درختان بلوط ایرانی می گردد. نتایج تجزیه عوامل اقلیمی با روش من-کندال نشان داد در دوره مورد مطالعه روند بارش، یخبندان و رطوبت نسبی نزولی، اما روند دما افزایشی است.

نتیجه گیری

تغییرات اقلیمی و بروز تنش خشکی شدید باعث می گردد درختان بلوط دچار ضعف فیزیولوژیک شوند. ایجاد ضعف فیزیولوژیک در درختان، زمینه حمله آفات و بیماری های مختلف را فراهم نموده و درخت بلوط دچار خشکیدگی و زوال می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!