بررسی رابطه نیازهای معنوی با سطح اضطراب و افسردگی بیماران همودیالیزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات شایع در بیماری های مزمن و بیماران همودیالیزی می باشد. بررسی و شناسایی نیازهای این بیماران می تواند در زمینه کاهش مشکلات روانشناختی آنان کمک کننده باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین نیازهای معنوی با سطح اضطراب و افسردگی بیماران همودیالیزی انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش در این مطالعه را 164 نفر از بیماران همودیالیزی مرکز بیماران کلیوی شهروند ساری تشکیل دادند، که به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی، اضطراب و افسردگی بیمارستانی(1983) و نیاز معنوی بوسینگ و همکاران (2010) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 و آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه، 164 نفر شرکت کردند. میانگین نمره کل نیازهای معنوی بیماران همودیالیز 10/85±27/62 گزارش شد. نتایج نشان داد بین نیازهای معنوی و تمام خرده مقیاس های آن با اضطراب و افسردگی ارتباط معنی دار مثبت وجود داشت(0/05P<، 721/0=r اضطراب و0 0/645=r افسردگی). هم چنین، خرده مقیاس های مذهبی و احساسی، بهترین متغیر در پیش گویی اضطراب و خرده مقیاس های مذهبی و وجودی، بهترین متغیر برای پیش گویی افسردگی بودند.

استنتاج

باتوجه به ارتباط مشاهده شده بین نیازهای معنوی با اضطراب و افسردگی در بیماران همودیالیزی باید به این نیازها و عوامل تشدیدکننده آن بیش تر توجه گردد و پژوهش های بیش تری نیز در این زمینه صورت گیرد، تا باآگاهی از نیازها، به بهبود شرایط این بیماران کمک شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
210 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!