رابطه هوش هیجانی و استرس درک شده دانشجویان شهر گناباد در سال 1400

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هوش هیجانی مجموعه ای از مهارت های غیر شناختی است که بر توانایی های فرد در رویارویی با خواسته ها و فشارهای محیطی تاثیر می گذارد. به نظر می رسد دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری دارند می توانند در برابر استرس های گوناگون تصمیمات بهتر و هدفمند تری بگیرند. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و و استرس درک شده دانشجویان شهر گناباد انجام شده است.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال 1400 انجام گرفت، 364 نفر از دانشجویان شهر گناباد با روش نمونه گیری سهمیه ای بنا بر تعداد دانشجویان هر دانشگاه وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک ، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسشنامه استرس درک شده کوهن بود؛  که به روش مبتنی بر وب تکمیل و جمع آوری شد. داده ها با آزمونهای آماری کای اسکویر، پیرسون و اسپیرمن در نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

 میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان 32/89 و میانگین استرس درک شده دانشجویان 69/30 بود.در بین اطلاعات دموگرافیک فقط بین سن و هوش هیجانی رابطه معنی داری  و مثبتی وجود داشت (041/0=P). در سایر اطلاعات دموگرافیک با هوش هیجانی و استرس درک شده رابطه معنی داری مشاهده نشد.میانگین نمره مولفه های هوش هیجانی از جمله خودآگاهی 65/20، آگاهی اجتماعی 16/16، مدیریت روابط 26/26 و خود مدیریتی 86/25 بود. بین تمامی مولفه های هوش هیجانی  از جمله خودآگاهی (001/0 <p)، آگاهی اجتماعی (001/0 <p)، مدیریت روابط (001/0 <p) و همچنین نمره هوش هیجانی (001/0 <p) به جز مولفه ی خود مدیریتی (248/0 <p) با استرس درک شده رابطه ی معنی دار و معکوس مشاهده شد.

نتیجه گیری

بنابر نتایج که نشان دهنده کاهش سطح استرس درک شده  با بالارفتن سطح هوش هیجانی در دانشجویان می باشد، لذا پیشنهاد می شود برای دانشجویان کارگاه های مرتبط با افزایش سطح هوش هیجانی در سطح دانشگاه ها بویژه در زمان استرس های فراگیر در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2645714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!