بررسی سینتیک جذب رنگ رودامین B و فلزات سنگین کادمیوم و کبالت از آب توسط زیست فعال سطحی رامنولیپیدی تولید شده از باکتری سودوموناس آئروژینوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یک روش جایگزین و سازگار با محیط زیست جهت پالایش محیط زیست از آلودگی ها، استفاده از مواد زیست فعال سطحی مشتق شده از میکروارگانیسم ها است. مزیت زیست فعال سطحی، زیست تخریب پذیری، سمیت پایین و اثر بخشی در افزایش تجزیه بیولوژیکی است. برخلاف سورفکتنت های شیمیایی، مواد فعال سطحی تولید شده از میکروب ها به آسانی تجزیه می شوند و به همین دلیل برای کاربردهای زیست محیطی به خصوص زیست پالایی بسیار مناسب اند. این پژوهش با هدف زیست پالایی و بررسی سینتیک جذب فلزات سنگین(کبالت و کادمیم) و رنگ رودامین B از آب توسط بیوسورفکتنت تولید شده از باکتری سودوموناس آیروژینوزا صورت گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه از یک باکتری مولد بیوسورفکتنت که از سایت زباله کهریزک در جنوب تهران به عنوان سویه سودوموناس آیرژینوزا HAK02 جداسازی و شناسایی شده جهت تولید زیست فعال سطحی برای حذف آلاینده ها استفاده شد. تست زتا پتانسیل برای تشخیص بار بیوسورفکتنت تولید شده و استفاده در زیست پالایی انجام شد. میزان حذف رنگ توسط دستگاه UV و حذف فلزات سنگین به وسیله آنالیز ICP_AES انجام گرفت.

یافته ها

با توجه به بار منفی ماده برای حذف فلزات سنگین و رنگ کاتیونی رودامین B استفاده شد. بیوسورفکتنت تولید شده با سودوموناس آیرژینوزا قادر به حذف 95% رودامینB ، 43%Cd2+  و 35% Co2+ شد. بررسی مدل سینتیکی جذب نشان داد با مدل سینتیکی شبه درجه دوم تطبیق بهتری داشت.

بحث و نتیجه گیری

زیست پالایی با استفاده از زیست فعال سطحی جهت حذف فلزات سنگین و رنگبری روشی سریع و سازگار با محیط زیست می باشد. این نمونه جهت حذف رودامینB بسیار مناسب است و برای فلزات سنگین Cd2+ و Co2+ توانایی متوسط دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!