ارزیابی نقشه های شناختی دانشجویان از منظر شهری به عنوان برونداد تصویر ذهنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تجارب مستقیم و غیرمستقیم انسان از فضا عامل شکل گیری تصاویر ذهنی است که در هر دو حالت فرآیند پیچیده ای از اکتساب، پردازش و تفسیر اطلاعات را در ذهن انسان طی می کند. محصول این تصاویر یا به نوعی بازنمایی درونی فرد نوعی نقشه شناختی از فضای پیرامون است که رابطه و عمل انسان در فضا را جهت می دهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های تاثیرگذار در شکل گیری تصاویر ذهنی دانشجویان از منظر شهری است.

 روش شناسی:

 روش پژوهش کمی به کمک ابزار پرسشنامه ترسیمی می باشد. در سال 1401 به کمک جامعه آماری 50 نفر از دانشجویان ترم1 شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام شد. مدل استخراج شده، از مبانی در خصوص نقشه های شناختی اساس استخراج داده ها از تصاویر ذهنی دانشجویان گشت. داده ها به روش تحلیل عامل تاییدی و هم بستگی با استفاده از نرم افزار Smart pls و IBM SPSS 25.0 تجزیه و تحلیل گشت.

یافته ها

براساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی، از نظر دانشجویان، «ساختار کالبدی» با ضریب تاثیر (0.930) که مولفه های آن با بار عاملی شامل: "هندسه" (0.681)،"جهت و محور (0.639)،"تمایز و تشابه" (0.596)،"سادگی و تنوع " (0.587)،"مقیاس و تناسب "(0.499) و"توالی محدوده بصری"(0.425) بیشترین تعیین کنندگی را دارد. در مرتبه دوم «ساختار عملکردی» با ضریب تاثیر (0.733) مولفه های "فعالیت انسان"(0.815) و "گونه های عملکردی"(0.672)   قرار دارد. در مرتبه سوم عامل «حس زمان»با ضریب تاثیر (0.084-)  با مولفه های"بنا های تاریخی" (1.000) تعیین کنندگی معکوس دارد. بر اساس نتایج همبستگی در عامل جنسیت تفاوت معناداری دیده نشد.

نتیجه گیری

مناظر شهری محصولی از ساختارهای عملکردی، کالبدی هستند که در تصویرپذیری مناظر شهری در ذهن ساکنین نقش تعیین کننده را دارند. همچنین ساختارهای کالبدی تاثیر بیشتری را در این فرآیند به خود اختصاص داده است. عامل جنسیت نمی تواند همیشه به عنوان عامل معنی دار در فرایند ثبت تصاویر ذهنی از منظر شهری محسوب شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
381 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!