پیش بینی شیوع بیماری کووید-19 با استفاده از سری های زمانی در شهرستان مهریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری کووید-19 یک بیماری تنفسی است که در اثر سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس-2 ایجاد می شود. پیش بینی تعداد موارد جدید و مرگ و میر می تواند گام مفیدی در راستای پیش بینی هزینه ها و امکانات مورد نیاز در آینده باشد. هدف از این مطالعه مدل سازی، مقایسه عملکرد مدل ها و پیش بینی موارد جدید و مرگ ومیر در آینده نزدیک است.

روش بررسی

در این مقاله 9 تکنیک پیش بینی بر روی داده های کووید-19 شهرستان مهریز به عنوان یک مطالعه موردی از تاریخ 07/12/1398 الی 28/09/1400 تحت آزمایش قرار گرفت و با استفاده از معیارهای ارزیابی میانگین مربعات خطا (MSE)، جذر میانگین مربعات خطا (RMSE)، میانگین قدر مطلق خطا (MAE) و میانگین درصد قدر مطلق خطا (MAPE) در مدل ها با هم مقایسه شدند.

یافته ها

برای موارد تجمعی بستری مدل های ARIMA، نمایی، هولت-وینترز و STL عملکرد بهتر و شبکه های عصبی اتورگرسیو، تتا و رگرسیون KNN عملکرد نامناسبی را از خود نشان دادند. همچنین برای موارد تجمعی مرگ ومیر، مدل های رگرسیون KNN، نمایی و تتا دارای عملکرد بهتری در پیش بینی موارد تجمعی مرگ ومیر هستند و شبکه های عصبی اتورگرسیو، ARIMA و هموارسازی اسپلاین مکعبی عملکرد نامناسبی از خود نشان دادند.

نتیجه گیری

بهترین مدل با توجه به معیارهای ارزیابی مذکور برای پیش بینی موارد تجمعی بستری کووید-19 مدل STL و برای موارد تجمعی فوت مدل رگرسیون KNN است. همچنین مدل شبکه های عصبی اتورگرسیو دارای بدترین عملکرد در میان دیگر مدل ها، برای موارد بستری و هم موارد فوت است. نکته حایز اهمیت این است که باید داده ها در زمان واقعی به روز شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!