استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی: یک مطالعه ی بزرگ از ایران در دوران پاندمی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پرستاران از مهمترین عناصر نظام مراقبت سلامت هستند که در دوران پاندمی کووید-19، در شرایط استرس زا قرار گرفته اند. هدف این مطالعه تعیین شیوع و منبع استرس شغلی پرستاران و شناسایی عوامل مرتبط با آن در این دوران می باشد. 

روش بررسی

این مطالعه مقطعی بر روی392 پرستار شاغل در مراکز آموزشی-درمانی شهر رشت در  دی تا اسفند سال 1399با نمونه گیری تصادفی-طبقه ای، انجام شد. اطلاعات جمعیت شناختی و استرس شغلی (پرسشنامه ی Expanded Nursing Stress Scale) جمع آوری شد. تحلیل داده ها با شاخص های توصیفی و مدل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS  نسخه ی 26 انجام شد.  

یافته ها

میانگین سنی پرستاران، 8/8±8/37 سال بود. استرس در 62% پرستاران خفیف، 20% متوسط و 2% شدید بود. موقعیت رنج و مرگ (74/0±78/1)، عدم اطمینان در مورد درمان ها (72/0±71/1) و حجم کاری (68/69±0/1)، منبع استرس بالاتری برای پرستاران بودند. اشتغال در بخش ویژه و یا اورژانس، تحصیلات بالاتر، ساعات اضافه کار بیشتر و جنسیت زن به طور مستقل پیشگو کننده ی استرس شغلی بالاتری بوده و این مشخصات 15% از واریانس نمره ی استرس را تعیین کردند.

بحث و نتیجه گیری

شیوع استرس شغلی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19، بالا می باشد و باید استرس در محیط کار به خصوص در بخش های ویژه و اورژانس کاهش یافته و شیفت های کاری استاندارد تدوین گردد. همچنین برای آموزش مدیریت استرس در موقعیت های مرگ بیمار، حجم کاری بالا و عدم اطمینان از درمان در این شرایط در جمعیت آسیب پذیر پرستاران برنامه ریزی صورت گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!