ارزیابی آلودگی منابع آب زیرزمینی به عناصر بالقوه سمی با استفاده از شاخص های کیفی MI و PoS (مورد مطالعه: شهر سنقر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارزیابی کیفی منابع آب زیر زمینی به ویژه در نواحی خشک و نیمه خشک جهان از جمله ایران که به طور تقریبی %90 آب مورد نیاز آن ها برای مصارف گوناگون از منابع آب زیر زمینی تامین می شود، از اهمیتی بسزا برخوردار است. لذا، این پژوهش با هدف ارزیابی آلودگی منابع آب زیرزمینی شهر سنقر به عناصر آرسنیک، سرب، کادمیم و مس با استفاده از شاخص های کیفی MI وPoS  در طی فصول تابستان و پاییز سال 1401 انجام شد.

مواد و روش ها

به منظور ارزیابی کیفی منابع آب زیر زمینی، در اواسط فصول تابستان و پاییز از 12 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهر سنقر در مجموع 36 نمونه مرکب آب زیرزمینی برداشت و مقادیر پارامترهای pH، EC، TDS و دما در محل اندازه گیری شدند. پس از آن و با انجام مراحل آماده سازی آزمایشگاهی، غلظت عناصر در نمونه ها به روش طیف‏سنجی نوری پلاسمای جفت شده القایی خوانده شدند. کیفیت آب با استفاده از شاخص های MI وPoS ارزیابی شده و داده ها نیز با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد پردازش قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین غلظت عناصر آرسنیک، سرب، کادمیم و مس در نمونه های آب فصل تابستان به ترتیب برابر با 22/4، 125/0، 387/0 و 598/0 میکروگرم در لیتر و در نمونه های آب فصل پاییز (میکروگرم در لیتر) نیز به ترتیب برابر با 98/2، 137/0، 213/0 و 610/0 و در هر دو فصل کوچک تر از بیشینه رواداری WHO، EPA و سازمان حفاظت محیط زیست ایران بوده است. به علاوه، میانگین مقادیر شاخص های MI و PoS در فصل تابستان با 00/1 و 203 به ترتیب بیان گر سطوح کیفی "تحت تاثیر اندک" و "آلودگی اندک" و در فصل پاییز نیز با 830/0 و 144 به ترتیب بیان گر سطوح کیفی "پاک" و "پاک-آلودگی حداقل" بود.

نتیجه گیری

با استناد به یافته ها، گرچه در زمان اجرای مطالعه منابع آب زیرزمینی شهر سنقر در معرض آلودگی بیش تر از حد مجاز به عناصر بالقوه سمی نبوده است، ولی با استفاده بی رویه از نهاده های کشاورزی و به ویژه کودهای شیمیایی فسفاته و ازته و سموم شیمیایی با پایه فلزی توسط کشاورزان، امکان افزایش غلظت انواع فلزات سنگین در خاک و نفوذ آن ها به سفره های آب زیرزمینی در اثر روان شویی ناشی از آبیاری و  نزولات جوی در میان مدت دور از انتظار نخواهد بود. از این رو، برای حفظ سلامت مصرف کنندگان، نسبت به پایش و ارزیابی کیفی دوره ای و منظم منابع آب زیرزمینی منطقه مورد مطالعه توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!