پایش سریع تغییرات پوشش مانگرو با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان در پلتفرم محاسباتی گوگل ارث انجین (مطالعه موردی: جنگل های حرا قشم)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جنگل های مانگرو از مهم ترین جنگل های مناطق حاره ای و نیمه حاره ای هستند که در امتداد سواحل جزر و مدی یافت می شوند. این جنگل ها یکی از آسیب پذیرترین اکوسیستم های دریایی به شمار می آیند که طی چندین سال تحت تاثیر فعالیت های انسانی دستخوش تغییرات می شوند. بنابراین پایش سریع و به موقع آن ها بایست در اهداف برنامه ریزان زیست محیطی قرار گیرد. امروزه سنجش از دور به عنوان ابزاری قدرتمند و به روز جهت پایش سریع جنگل ها شناخته شده است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات 30 ساله جنگل های مانگرو دماغه شمالی جزیره قشم طی سال های 1986، 2000 و 2020 است. براساس اهداف پژوهشی نقشه پوششی مانگرو با اعمال الگوریتم ماشین بردار پشتیبان بروی تصاویر لندست 5 و 8 در محیط آنی گوگل ارث انجین استخراج گردید. نتایج یررسی تغییرات 30 ساله حاکی از آن بود که جنگل های مانگرو طی ادوار پژوهشی (1986 تا 2020) روندی افزایشی داشته است بدین صورت که مساحت جنگل های مانگرو در سال 1986 از 78/5130 هکتار به 87/5471 هکتار در سال 2000 رسیده است که در حقیقت به میزان 23/6% مساحت جنگل ها افزایش داشته است. اما مساحت این جنگل ها در سال 2020 به 13/5967 هکتار رسیده است که این میزان نسبت به مساحت یاد شده در سال 1986 به 02/14%  افزایش یافته است. بطور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد که افزایش جنگل های مانگرو طی ادوار مطالعاتی نتیجه ی جنگل کاری مصنوعی توسط بومیان منطقه به منظور حفظ این اکوسیستم دریایی در منطقه بوده است که به تبع آن باعث رونق صنعت گردشگری در استان هرمزگان و حتی منطقه قشم شده است. آنچه که در پژوهش کنونی باعث تسریع فرایند پردازشی گردید، استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان و سامانه آنلاین گوگل ارث انجین است.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!