جایگزینی مایعات در شوک هموراژیک در مجروحین جنگی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خونریزی مهم ترین علت منتهی به مرگ در مجروحین جنگی است و مصدومینی که در زمان انتقال خون دچار اختلالات انعقادی هستند، پیش آگهی وخیمی خواهند داشت. احیای سریع با استفاده از خون کامل (Whole blood) و فراورده های خونی، بهترین نتایج را به دنبال خواهد داشت.ارایه دستورالعملی برای ارایه مناسب ترین روش احیاء مجروحین مبتلا به شوک هموراژیک در اورژانس های نزدیک به خطوط درگیری در میدان های نبرد، به استناد تجارب قبلی و شواهد معتبر جاری که در زمان حاضر و آینده کاربرد داشته باشد.

روش ها

این نوشته کوتاه مروری است بر تجربیات دوران دفاع مقدس و بعد از آن و نیز ادبیات علمی روزآمد، در زمینه جایگزینی مایعات در شوک هموراژیک در مجروحین جنگی.

یافته ها

کاربرد پلاسمای خشک (Dried plasma (DP))، خون کامل، فرآورده های طبیعی افزایش دهنده حجم پلاسما (Hetastarch)، فرآورده های خونی (Blood products)، احیای کنترل کننده آسیب و انتخاب محلول های (سرم ها) مناسب، احیای هیپوتانسیو، احیای کنترل کننده آسیب (Damage control resuscitation) و اجتناب از کابرد حجم های زیاد کریستالوییدهای که دارای اهمیت و موضوعیت در احیای مجروحین جنگی است.

نتیجه گیری

افزایش محدود در حجم داخل عروقی و رساندن فشار خون سیستولیک به حدود 90 میلی متر جیوه مناسب ترین رویکرد است که موجب برقراری جریان خون در اعضای حیاتی می شود. انتقال خون تازه و کامل هر وقت امکان پذیر باشد، نسبت به سایر روش ها ترجیح دارد. در مواردی که خون و فرآورده های آن در دسترس نیست، پلاسمای لیوفیلیزه، کولوییدها و مقادیر محدود کریستالوییدها استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!