تحلیل محتوای سرمقاله های روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا از منظر تاکید بر ارزش های نوسازی (مورد مطالعه: روزنامه های کیهان و اعتماد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی انعکاس ارزش های نوسازی در روزنامه های دو جناح اصلی سیاسی کشور موضوع این نوشتار بوده است. ارزش های «عقلانیت، مشارکت، تساهل، برابری، فردگرایی، اعتماد عمومی و محیط زیست» به عنوان ارزش های فرهنگی نوسازی تعیین و در سرمقاله های روزنامه های کیهان و اعتماد به عنوان روزنامه های منتخب از دو جناح سیاسی کشور، با استفاده  از روش تحلیل محتوای کمی بررسی شد. به این منظور به صورت تصادفی سیستماتیک 40  شماره از هر یک از روزنامه هادر سال 97 انتخاب شد. نتایج حاصل از بررسی نشان داد 70 درصد سرمقاله های روزنامه کیهان به مقوله سیاست خارجی  اختصاص یافته است. در روزنامه اعتماد،  32.5  درصد مقوله ها مربوط به مسایل داخلی بوده و تنها 20 درصد به مقوله سیاست خارجی پرداخته است. بررسی واژه های معنایی نیز حاکی از آن است که واژه برابری 110 مرتبه در هر دو روزنامه تکرار شده است که 72  فراوانی به روزنامه اصلاح طلبان و 38 فراوانی مربوط به روزنامه اصولگرایان بوده است. ارزش عقلانیت و کلمه های هم ردیف آن، 25 فراوانی در روزنامه کیهان و 18 فراوانی در روزنامه اعتماد دارد. به طورکلی ارزش های نوسازی به طور معنی داری در روزنامه اصلاح طلبان انعکاس بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!