تاثیر عفونت کووید-19 بر سیر بالینی، پیامد و فعالیت بیماری آرتریت روماتوئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آرتریت روماتویید یک بیماری التهابی مزمن با علت ناشناخته است که با پلی آرتریت و علایم خارج مفصلی مشخص می شود. ابتلای بیماران آرتریت روماتویید به عفونت کووید-19 در مطالعات متعددی بررسی شده است. مطالعه حاضر بر آن است تا نقش عفونت کووید-19 را در تشدید بیماری آرتریت روماتویید بررسی نماید.

روش ها

در این مطالعه همگروهی گذشته نگر، پرونده 104 بیمار آرتریت روماتویید که به کووید -19 مبتلا شده بودند، بررسی شدند. بیماران از لحاظ فعالیت بیماری آرتریت روماتویید در دو هفته اول ابتلا به کووید-19 بر اساس معیارهای DAS28 ارزیابی و با اندکس فعالیت بیماری ایشان قبل از ابتلا به کووید- 19 مقایسه شدند. برای افتراق فعالیت بیماری آرتریت روماتویید از علایم عفونت ویروسی از آزمایش Anti CCP استفاده شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران 13/6±53/3 سال و 84 نفر (80/8 ٪)، زن بودند. میانگین طول مدت بیماری آرتریت روماتویید در بیماران مورد پژوهش 84/04±95/09 ماه بود. شدت بیماری کووید-19 در 19/3 درصد از بیماران، شدید تا بحرانی بود. فعالیت بیماری 5/76 درصد بیماران، قبل و بعد از ابتلا به کووید-19 تفاوتی نکرد و تنها 14 نفر (13/5 درصد) فعالیت بیماریشان بعد از ابتلا به کووید-19 تشدید شده بود. همه بیماران با فعالیت بیماری تشدیدیافته، دارای Anti-CCP مثبت بودند که این میزان در دو گروه دیگر به طور معناداری کمتر بود. همچنین درصد مرگ و میر در بین بیمارانی که فعالیت بیماری شان تشدید یافته بود به طور معناداری بیشتر از دو گروه دیگر گزارش شد. از لحاظ پیامد، میانگین مدت بستری در بیماران 3/5±7/3 روز بود و در نهایت 10 بیمار (9/6 درصد) فوت کردند. 

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که ابتلا به کووید-19 تاثیر معناداری بر تشدید فعالیت بیماری آرتریت روماتویید ندارد، با این وجود انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
529 تا 538
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!