عوامل زمینه ساز شادی، در قرآن و متون ادبی عرفانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شادی از مهمترین نیازهای جوامع امروزی است که به عنوان یکی از مولفه های سلامت معنوی مورد مداقه اندیشمندان قرار دارد. در قرآن و روایات کلمه فرح به معنای شادی در موارد متعددی به کار رفته است. متون ادبی حکمی نیز مطالب نغزی در ارتباط با شادی دارند. نظر به نقش بارز قرآن و ادبیات در تعمیق بخشیدن به مفاهیم مرتبط با شادی، در این مطالعه عوامل زمینه ساز و راهکارهای شاد زیستن با استفاده از منابع فوق تبیین شدند.

روش ها

در این تحقیق مروری کتابخانه ‏ای، متون معتبر دینی و منابع ادبی- عرفانی در ارتباط با شادی، فرح، آرامش، نشاط، امید، خوش بینی و رضایت باطنی به گونه ای نقلی و علمی مورد واکاوی و مداقه قرار گرفتند و راهکارهای شاد زیستن تبیین شدند.

یافته ها

کاربستی ترین عوامل زمینه ساز شادی عبارتند از: 1. ایمان به خداوند و توجه به جنبه های معنوی زندگی، 2. عشق فراگیر، 3. خنده و گشاده رویی، 4. قدرشناسی و سپاسگزاری، 5. فروتنی و بی ادعایی، 6. شاد کردن دیگران، 7. اندیشه و همت بزرگ داشتن و شاد شدن با چیزهای کوچک، 8. زندگی در زمان حال، 9. آراستگی ظاهر، 10. توجه به اینکه «این نیز بگذرد»، 11. گشت و گذار در طبیعت، 12. درک صحیح از دین، 13. مصاحبت با افراد شاد و سرزنده، 14. به حداقل رساندن انتظار خود از دیگران، 15. شکرگزار بودن، و 16. مطالعه ادبیات عرفانی خصوصا آثار مولانا.

نتیجه گیری

شادی از گمشده های دنیای امروز است. درقرآن و حدیث و متون ادبی عرفانی مضامین کاربستی مفیدی جهت توسعه و تعالی وجودی و شادمانی واقعی یافت می شوند که در این تحقیق اهم آن ها مورد واکاوی قرار گرفتند. آمیختن این آموزه های مبارک با جان و زیستن با آموخته ها می تواند نقش ثمربخشی در شادجانی و ایجاد شور زندگی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!