بررسی مقایسه ای اثر خمیردندانهای ایرانی نسیم و پونه بایک خمیردندان استاندارد خارجی (Crest Regular) بر کنترل پلاک و ژنژیویت

چکیده:
سابقه و هدف
ژنژیویت شایعترین شکل بیماری لثه است و کنترل عوامل موثر بر آن از جمله پلاک میکروبی می تواند به بهبود بیماران بینجامد. استفاده از خمیردندانهای مختلف از جمله عوامل موثر جهت کنترل این بیماری است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو خمیردندان ایرانی نسیم و پونه با خمیردندان کرست رگولار که از طرف FDA پذیرفته شده است بر کنترل پلاک و ژنژیویت انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به شکل یک کارآزمایی بالینی شاهد دار دوسویه کور و بر روی 60 نفر از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. سه خمیر دندان نسیم و پونه (ساخت کارخانه گلتاش) و کرست رگولار (مورد تایید FDA) در تیوپهای یک شکل تهیه شده، در 3 گروه مساوی 20 نفره تقسیم شدند. همچنین از مسواک Oral B 35 نیز استفاده شد. شاخص لثه ای (GI)، شاخص پلاک (PI)، شاخص خونریزی (BI) و عمق پاکت (PD) پیش از شروع مطالعه، 72 ساعت پس از آن و در روز 30 مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
هم شاخص خونریزی لثه و هم شاخص پلاک در هر سه گروه در 2 بار اندازه گیری پس از شروع مصرف نسبت به مقادیر ثبت شده پیش از شروع مطالعه کاهش یافته بودند (در کلیه موارد P<0.001) و توزیع آنها در هر مقطع زمانی بین سه گروه یکسان بود (P=ns). در مورد شاخص لثه ای یافته های مشابهی حاصل شد ولی شاخص ها در روز 30 در گروه مصرف کننده خمیر دندان نسیم اندکی بالاتر از گروه مصرف کننده خمیردندان پونه بودند (P<0.05). عمق پاکت نیز در مورد تمام گروه ها به مرور زمان کاهش یافته بود. (در تمام موارد P<0.001).
نتیجه گیری
در این مطالعه اختلافی بین تاثیر سه خمیردندان بررسی شده بر کاهش شاخص لثه ای، شاخص پلاک، شاخص خونریزی و عمق پاکت دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
304 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p266014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!