بررسی سمیت سلولی ماده هیدروکساید کلسیم، سدیم فلوراید و مخلوط آنها بر رده سلولیL929 به روش MTT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از اهداف درمان کانال ریشه دندان، حذف باکتری های داخل کانال تا حد ممکن است. داروهایی که برای این منظور به کار گرفته می شوند می بایست اثرهای ضد میکروبی همراه با سازگاری بافتی داشته و برای سلول های بدن سمیت نداشته باشند. رایج ترین داروی به کار گرفته شده هیدروکسیدکلسیم است. اما در عین حال ترکیب دیگری به نام سدیم فلوراید با فعالیت ضد میکروبی وجود دارد که تاکنون در درمان ریشه از آن استفاده نشده است. هم چنین ممکن است فلوراید در ترکیب با هیدروکسیدکلسیم داروی مناسبی برای ضد عفونی  فضای کانال دندان باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی سمیت سلولی هیدروکسیدکلسیم، سدیم فلوراید و مخلوط آن ها است تا موثرترین ترکیب برای درمان ریشه معرفی شود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی، از داروهای هیدروکسیدکلسیم و سدیم فلوراید در غلظت های .05/0، 1/0، 25/0، 5/0، 75/0، 1، 5، 25، 100، 500 و 1000 میلی گرم بر میلی لیتر و زمان های 6، 12، 24، 48 و 72 ساعت تست  MTT انجام شد. هم چنین اثر سمیت سلولی مخلوط 25% پودر هیدروکسیدکلسیم و 75% سدیم فلوراید، %50 پودر هیدروکسیدکلسیم و %50 سدیم فلوراید و %75 پودر هیدروکسیدکلسیم و %25 سدیم فلوراید در زمان های 24‚ 48و 72 ساعت تست  MTTصورت گرفت. تمامی ارزیابی های انجام شده بر اساس تست آماری two way ANOVA، گروه های تست با گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

کلسیم هیدروکساید به تنهایی سمیت سلولی کمی نشان داد. سمیت سلولی فلوریدسدیم در غلظت های500 و ppm1000 تفاوت معنی داری در مقابل نمونه کنترل منفی از خود نشان داده است (p<0.05). استفاده ترکیبی از کلسیم هیدروکسید و فلوریدسدیم سمیت سلولی ناشی از فلوریدسدیم را به طور معنی داری در غلظت  ppm500 کاهش داده است (p<0.05).

نتیجه گیری

ضمن این بررسی مشخص شد که هیدروکسیدکلسیم سمیت قابل توجهی بر روی سلول های مذکور از خود نشان نداد اما توانست به خوبی سمیت ناشی از فلوریدسدیم را در حالت ترکیبی کاهش دهد. بنابراین در این طرح ترکیب جدید و هدفمند هیدروکسیدکلسیم-فلوریدسدیم که در آن فلوریدسدیم با اثر ضد میکروبی اش و هیدروکسیدکلسیم با سمیت بسیار کم اش بر روی سلول مورد مطالعه، کاندید ایده آل برای درمان ریشه به صورت چند جلسه ایی معرفی می گردد. در نتیجه این طور به نظر می رسد استفاده از این ترکیب بر روی سلول های دندانی درمان موثرتری را فراهم می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!