تعیین اولویت ابعاد، مولفه ها و شاخص های ارتقای اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

وضع موجود آموزش ضمن خدمت در وزارت بهداشت این که آموزش ها مبتنی بر الگوهای سنتی بوده و محتوای این دوره ها با نیازهای آموزشی کارکنان همسویی ندارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت ابعاد، مولفه ها و شاخص های ارتقای اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

روش پژوهش:

 روش تحقیق، توصیفی پیمایشی، از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‏ها جزو تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. روایی و پایایی مصاحبه ها توسط مصاحب شوندگان تایید و داده ها از طریق کدگذاری متن تحلیل شد. در بخش کمی، بعد از استخراج ابعاد، مولفه ها و شاخص های موردنظر، پرسشنامه ای طراحی و بین 351 نفر از کارکنان ستاد مرکزی انتخاب شده به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع و داده ها با نرم افزار SPSS24 تحلیل شد.

یافته ها

در راستای تحقق هدف تحقیق، اقدامات انجام شده شامل مصاحبه با صاحب نظران، تحلیل محتوای مطالب از طریق کدگذاری، توزیع پرسشنامه و تحلیل داده ها با کمک آزمون فریدمن که در نهایت اولویت ابعاد، مولفه ها و شاخص های استخراج شده مشخص گردید. مقدار میانگین رتبه با بیشترین اولویت بعد مسیولیت پذیری به جای احساس وظیفه 4/3269 و مولفه جلوگیری از انزاوی شغلی 4/3153 می باشد.

نتیجه گیری

یافته های تحقیق این که از بین ابعاد و مولفه های استخراج شده، به بعد مسیولیت پذیری به جای احساس وظیفه و به مولفه جلوگیری از انزوای شغلی بیشترین توجه وجود داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!