طراحی الگو و ابعاد موثر بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی؛ مطالعه فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

دیابت بیماری پیچیده و مزمنی است که بر کیفیت زندگی بیماران اثر گذاشته و آن را تغییر میدهد. هدف این مطالعه بررسی فراترکیب طراحی الگو و ابعاد موثر بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی می باشد.

روش

روش کار در پژوهش کیفی حاضر از نوع فراترکیب است که برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شده است. این روش هفت گام دارد که با توجه به آنها به ارزیابی نتایج یافته های مطالعات گذشته می پردازد. بر این اساس نتایج تحقیقات گذشته از منابع داخلی و خارجی طی سال های 1391-1398جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از 30 مقاله اولیه 18 مقاله برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شده است. پس از بررسی هر یک از مقالات مضامین اصلی آن استخراج شد و تفسیر نهایی بر آنها صورت گرفت. همچنین این پژوهش روایی و اعتبار ضریب کاپای 88/0و در سطح عالی است.

یافته ها

یافته های پژوهش با توجه به بررسی مقالات مستخرج به 38 مفهوم منجر شد و سپس با بررسی یافته های اولیه و با بررسی زمینه های فرعی موجود 5 عامل اصلی به دست آمد که این ابعاد و عوامل شامل ابعاد جسمانی، ابعاد اجتماعی، ابعاد اقتصادی، ابعاد روانی و ابعاد فردی و ذهنی می باشد. هر یک از این ابعاد از مولفه هایی تشکیل شده و همچنین بر اساس آن مدل یکپارچه نهایی ارایه و نظرسنجی شده است.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد هر یک از ابعاد به نحوی بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی تاثیر دارد و کلیه ابعاد و مولفه های پژوهش با مطالعات پیشین همخوانی دارد. همچنین، با کنترل مناسب قند خون  و سایر روش ها، کیفیت زندگی بالاتری برای بیماران دیابتی رقم می خورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2132 تا 2141
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!