اثر تمرینات مقاومتی همراه با محدودیت جریان خون بر سطوح سرمی سیروتوئین-1، ویسفاتین و نیتریک اکساید در ورزشکاران مرد نخبه پس از جراحی رباط صلیبی قدامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

تمرینات محدودیت جریان خون به عنوان یک روش موثر در هایپرتروفی عضلانی و توان بخشی توصیه شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات مقاومتی همراه با محدودیت جریان خون بر سطوح سرمی سیروتویین 1، ویسفاتین و نیتریک اکساید در ورزشکاران مرد نخبه پس از جراحی رباط صلیبی قدامی بود.

مواد و روش ها

تعداد 20 ورزشکار مرد نخبه داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند و به طور تصادفی به 2 گروه شامل گروه تمرینات مقاومتی- محدودیت جریان خون و گروه تمرینات مقاومتی تقسیم شدند (10 نفر در هر گروه). آزمودنی های هر دو گروه در 12 هفته تمرینات مقاومتی (2-4 دوره با شدت 30-70 درصد 10 تکرار بیشینه) شرکت کردند. آزمودنی ها در گروه تمرینات مقاومتی- محدودیت جریان خون، تمرینات مقاومتی را با بستن کاف فشار در قسمت بالای ران و در فشار 120-180 میلی متر جیوه انجام دادند. خونگیری قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی از همه آزمودنی ها جهت اندازه گیری سطوح سرمی شاخص های خونی مورد بررسی انجام شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و تی زوجی در سطح معنا داری 0/05>P انجام شد.

یافته ها

اجرای 12 هفته تمرینات مقاومتی- محدودیت جریان خون موجب افزایش معنادار سطوح سرمی سیروتویین 1 (0/001>P)، ویسفاتین (0/02=P) و نیتریک اکساید (0/01=P) در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون شد. علاوه براین، بررسی بین گروهی نشان داد تمرینات مقاومتی- محدودیت جریان خون موجب افزایش معنادار سطوح سرمی سیروتویین 1 (0/001>P) و نیتریک اکساید (0/002=P) در مقایسه با گروه تمرینات مقاومتی شد.

نتیجه گیری

تمرین مقاومتی در ترکیب با محدودیت جریان خون در مقایسه با تمرین مقاومتی به تنهایی بعد از جراحی رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران نخبه می تواند موجب افزایش غلظت سرمی سیرتویین و نیتریک اکساید شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
648 تا 661
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!