رابطه ملاک های همسرگزینی و احساس انعطاف پذیری بنیان خانواده با نگاهی به آموزه های همسرداری اسلام در معلمان متاهل ساکن شهر زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پایداری خانواده ازطریق انعطاف پذیری در مسایل زندگی، سبب پویایی جامعه می شود. احتمالا معیارهای انتخاب همسر و وجود عقاید مذهبی نقش بسزایی در استحکام خانواده دارند؛ بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه ملاک های همسرگزینی و احساس انعطاف پذیری بنیان خانواده با نگاهی به آموزه های همسرداری اسلامی صورت گرفت.

روش بررسی

روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را تمامی معلمان متاهل ساکن در شهر زاهدان تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش براساس روش مدل سازی معادلات ساختاری 246 نفر برآورد شد. آزمودنی ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه اولویت بخشی ملاک های همسرگزینی (رفاهی و همکاران، 1389) و پرسش نامه ارزیابی انعطاف پذیری و انسجام خانواده (اولسون و همکاران، 1985) و پرسش نامه پایبندی به آموزه های همسرداری اسلام (قدوسی و همکاران، 1394) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و مدل سازی معادلات ساختاری در سطح معناداری 0٫001 در نرم افزارهای SPSS نسخه 20 و PLS Smart نسخه 3 انجام گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد، ضرایب مسیر مستقیم بین ملاک های همسرگزینی با انعطاف پذیری خانواده (0٫001>p، 0٫546=β) و بین پایبندی به آموزه های همسرداری اسلامی با انعطاف پذیری خانواده (0٫001>p، 0٫438=β) مثبت و معنادار بود.

نتیجه گیری

براساس نتایج، اثرات مستقیم معناداری بین متغیرها مشاهده می شود و ملاک های همسرگزینی و پایبندی به آموزه های همسرداری اسلامی به صورت معناداری در انعطاف پذیری خانواده در معلمان زن متاهل نقش دارند. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!